Mi ez? Egy szemétdomb? – ha gyakran elhangzik a szádból a kérdés, akkor ez a poszt most neked szól!
Almacsutka, maradék tízórai, összegyűrt röpdolgozat, ceruzák szanaszét gurulva, körben ceruzaforgács és a hű társa, a hegyező, a füzetek kinyitva, lapjai gyűrve-szakadva – hát nagyjából ezek, többféle variációban. Fokozni pedig minden gyerek tudja…
Mi mérgelődünk, morgunk, hogy rakjon már rendet, ő meg csak áll, és néha legjobb szándéka ellenére sem tudja, hogyan is fogjon hozzá. Mert jobb esetben tudja ő, milyen a rendes íróasztal, de hogy milyen űton jut odáig, az sajnos legtöbbször rejtély számára. Hidd el, tényleg rejtély…
Ha nagyon szeretne megfelelni neked, akkor mindezt, ami az asztalán hever, besöpri a legfelső fiókba, az asztal rendben, hiszen üres. A fiókot meg nem látja, tehát nincs.
Mielőtt konkrét tippeket adnék a megoldásra, nézzük meg, a lehetséges kiváltó okokat!
Miért van rendetlenség az asztalán?
- Egyszerűen elfáradt aznap/egész héten, és most elengedte magát – ebben az esetben semmi gond, legkésőbb szombat reggel minden a helyére kerül.
Mit tehetsz?
Hagyd békén, ne szólj semmit, majd szombaton eszébe jut elpakolni, vagy ha nem, akkor legfejjebb emlékezteted. Meg fogja csinálni…
- Felhalmozódott a rendetlenség, egy hete nem pakolt el semmit, vagy éppen nem is szokott rendet rakni – valószínűleg segítségre van szüksége. Ebben az esetben azonban nagyjából van fogalma arról, milyen a “rendes” asztal, szoba, csak elcsúszott ezzel a feladattal.
Mit tehetsz?
Jó, ha elérhető maradsz számára a rendrakás alatt, esetleg átbeszélhetitek, hogyan érdemes nekilátni a rendrakásnak. Készítsétek oda a kukát, és mondd el neki az elpakolás sorrendjét! Például érdemes az asztal fiókjaival kezdeni, hiszen addig nem lehet belepakolni, míg ott is káosz uralkodik. Érdemes végiggondolnod, van-e elég tárolóhelye, dobozok, mappák, melyekben rendszerezni tudja a dolgait. Ha van, akkor más dolgod általában nincs. Ha esetleg ezekben hiány van, akkor azt pótolni közös feladat.
- Azt sem tudja, mi az a “rend”, nem csak az asztala ilyen, hanem a szobája is: ruhái, könyvei, játékai – jó, ha tudod, hogy ez sok esetben jelez képességzavart, mely a tanulásban is hátráltatja. Érdemes foglalkozni a kiváltó okokkal is, nem csupán az íróasztal rendjével.
Mit tehetsz?
Ez a legnehezebb dió – sokféle részképesség-zavar tünete, hogy a gyerkőc nem képes rendet tartani maga körül.
Ilyen például az alak-háttér differenciálás gyengesége.
Ezt úgy képzeljük el, hogy számára mindaz, ami az asztalán hever, egy nagy szürke háttér. Fogalma sincs, ezek közül mi az, ami nem oda való, mert egyszerűen nem észleli, hogy ott van a ceruzaforgács, vagy az almacsutka. Persze látja, hiszen nem vak.
Úgy képzeld el, mintha köd lebegne az asztal és közötted, egyszerűen iszonyatosan kell koncentrálnod arra, hogy meglásd azt a tenyérnyi ceruzaforgácsot. Hát neki is ilyen feladat.
Ilyenkor persze hiába raktok rendet közösen, hétről hétre ugyanez fog ismétlődni. Azonban ez a képességzavar más területen is jelentkezhet, így jó eséllyel kiszűrik, és a megfelelő fejlesztés sokat segít ezen.
A hatalmas rendetlenség jellemző még az ADHD-s gyerekekre is. Számukra létfontosságú néhány szempont tudatos alkalmazása.
Ezek az apró ötletek, praktikák minden gyereknél beválnak, és jól használhatók, de azoknak a gyerekeknek, akiknek nehézségbe ütközik az őket körülvevő tárgyak rendszerezése, nos számukra szinte életmentő 🙂
Íme 10+1 ötlet, hogy rend legyen az íróasztalon!
- Alakítsatok ki rutinokat, szokásokat! Pl: soha nem eszem az íróasztalon! Így kevesebb eséllyel landol ott egy almacsutka.
- Használjatok nyitott és fedeles konténereket! Igen, többfélét, lehetőség szerint minden apró dolgonak legyen egy jól meghatározott helye!
- Használjatok átlátszó műanyag dobozokat! Így rögtön tudni lehet, melyikben mi lapul!
- Használj képeket, szimbólumokat azokon a helyeken, ahol ez nem megoldható. Pl. az asztal fiókjaira rajzolj füzetet, vagy festékes-dobozt. Esetleg fotózd le, nyomtasd ki kis méretben, mi van a fiókban!
- Készíts ellenőrző listát, mielőtt befejezi a tanulást, ez segíthet az elpakolásban.
- Nálunk beváltak ezek a számozott dobozok, ezekbe készítették elő a tanulni valót. Két doboz között szünetet tartottak, illetve ekkor elpakolták az addig használt dolgokat.
- Tanítsd meg a könyvjelzők használatára! Sokkal rendezettebbek azok a könyvek, melyekben könyvjelzőt is használ! Készítsetek könyvjelzőket a hétvégén! Ha nincs időtök erre, akkor tökéletes néhány gémkapocs is. Jobb, mint a semmi, hidd el!
- Kisebb (alsós) gyerekeknél nagyon jó trükk az öntapadó tépőzár korong is, egyik fele az asztalra ragasztva, másik a ceruzán vagy kupakon. Így nem gurul el a ceruza, vagy nem kallódik el a kupak. Ráadásul a gyerek figyelme nem zökken ki, amikor keresni kezdi a földön…
- Használj színkódokat az egyes tantárgyakhoz, és az összes füzetet, atlaszt, könyvet, eszközt jelöld meg ezzel a színnel! Sokkal egyszerűbb lesz az elpakolás/összepakolás számára is.
- Ha matatós gyereked van (nekem van), akkor legyenek állandó matatós dolgai az asztalon! Egy kis doboz legó, lufi, amibe gyurmát töltöttél, vagy csak egyszerűen befőttes gumi a ceruzája végén! Ha tudja, hogy ezekkel matathat, nem a tankönyv lapjait fogja gyűrni, illetve a ceruzaforgácsot még apróbbra morzsolni (megtörtént eset)
És a plusz egy ötlet:
- használj egyszerű konyhai időmérőt! 20 perc után kötelező szünet, és az addig felgyülemlő cuccok elpakolása. Az elpakolás szigorúan 2 perc, se több, se kevesebb! Az utána következő szünet 5 perc: ivás, pisilés, egy kör ugrabugrálás.
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!