Nem bízom a véletlenre, melyik betűhöz melyik hívóképet használom. Igyekszem olyan képet társítani az egyes betűkhöz, amiben több fejlesztési lehetőség is rejlik. Ilyen a cipő is. Sok területet érint:
- lehet fókuszálni a cipő megkötésére
- beszélgethetünk a páros-páratlan fogalmáról
- az évszakokról (melyik évszakban milyen lábbelit hordunk)
- elkerülhetetlen, hogy a bal-jobb is szóba kerüljön. Próbáljuk meg sokféle tapasztalathoz juttatni e téren:például válogassuk szét a család cipőit: bal és jobblábas cipőket külön!
- tanítsuk meg cipőt pucolni! (óvatosan! a cipőpaszta nem jön le a falról!-tapasztalat)
A lapokon készítettem egy cipőt fűző nélkül, ezt célszerű laminálni, és rögtön lehet lyukasztani a fűző helyét, majd fűzni-kötni-masnizni. 🙂
- mérjük meg a gyerkőc lábát centivel,
- rajzoljuk körbe a talpát,
- készítsünk talpnyomatos műveket!
Jöhetnek a színek! Feladat: meg kell keresni, melyik cipő és fűzőpár illik a színes pöttyökhöz? A csomagban kétféle puzzle is van, a “C” betűt nem is olyan nehéz átírni 🙂
A páros-páratlan fogalmát erősíti a számlálós lap, a garfomotoros átírót érdemes laminálni, hogy sokszor végig lehessen húzni rajta a filctollat.
A kupakbetűink megint bővülnek, lehet gyakorolni az előző kupakokkal is. Vajon emlékszik még, milyen szavakat raktunk már ki az elmúlt hetekben?
A szerialitást, sorrendiséget is gyakorolhatjuk, miközben megfogalmazzuk, hogy létezik kis nyomtatott “c” és nagy nyomtatott “C”. Még leírni nem minden gyerek tudja (ne is erőltessük!), elolvasni sem biztos, hogy sikerül, de kirakni, egyeztetni a formákat már menni fog!
Dobókockát készíteni papírból jó gyakorlat, fejlődik a gyerkőc térlátása. Utána indulhat a játék: melyik cipőből dobunk először 11-et? Lesz-e olyan, amiből egyet sem? Lerakhatjuk a valószínűségszámítás alapjait 🙂
Egy régebbi facebookos poszt kapcsán gondolkoztam el a cipőkötés-témán, és úgy éreztem, írnom kell róla. Sok-sok kérdés fogalmazódik meg a cipőfűző megkötésével kapcsolatban, és képesek vagyunk vérre menni az igazunkért.
- -Hány éves kortól kell tudni megkötni a fűzőt?
- -Kinek kell megtanítani? Óvónéninek? Anyukának?
- -Jó-e, ha csak tépőzáras cipőt használunk?
- -A gyerek állítja, hogy meg tudja kötni, de ez nem igaz, kettőt lép, és kibomlik…most akkor megkötötte, vagy nem?
- -Meg sem próbálja megkötni…
- -Szívesen bíbelődik vele, de nincs másfél órám reggel, hogy kivárjam, mire végez…
A cipőkötés, mint annyi minden, nem a cipőkötéssel kezdődik.
Gyerekeink jóval előbb megtanulnak begombolni egy kabátot, felhúzni egy cipzárat, megkötni egy sálat. Engedjük, hogy minél hamarabb önállóan öltözködjenek, mert ezekkel a műveletekkel sokat ügyesednek.
Egy átlagos gyerkőc 5-6 évesen érik meg arra, hogy megtanulja önállóan megkötni a cipőfűzőjét.
Ennél azonban jóval tovább tart az a folyamat, mire rutinból, kellő szorosra tudja meghúzni, és nem kell attól tartanunk, hogy két lépés után kibomlik. Nagyon károsnak tartom azokat a vitákat, mely a szülők és az óvoda közt sokszor felélednek a téma kapcsán.
Egy gyerek nem helyhez kötötten tanul, tehát tanulás szempontjából képtelen megkülönböztetni a két helyszínt. Egy gyermek a teljes lényével tanul, tehát tanul az oviban, a játszótéren, otthon és a nagymamánál. Mindenhol.
Éppen azért, ha otthon már nekilátott a cipőkötésnek, akkor nagyon előnyös lenne, ha az óvodában is lehetősége lenne erre, azaz megfelelő segítséget, bátorítást kapna.
És persze így van ez fordítva is…ha az óvónéni kezdeményezi az iskolába készülő gyerekeknél, hogy megtanulják a cipőkötést, akkor bizony otthon is kapjon nagyobb hangsúlyt a dolog.
Igen ám, csakhogy a mai világban, ahol törekszünk gyors, instant megoldásokkal könnyíteni az életünket, a legtöbb gyereknek nincs is kötős cipője… Emlékszem, mennyire hálás voltam, hogy feltalálták a tépőzáras lábbeliket, hat gyereknél ez nem kis áldás volt…Viszont tudatában voltam annak is, hogy a cipőkötést nem lehet megúszni…így azt találtam ki, hogy az itthon használt benti cipőjüknek fűzős kivitelt választottam.
Így a reggeli kapkodásban csak belebújtak a tépőzárasba. Amikor viszont hazaérkeztünk, volt annyi idő, hogy nyugodtan bíbelődhettek a fűzőkötéssel. Ezzel sikerült elérnem, hogy naponta találkozzanak gyakorlási lehetőséggel, de sosem alakult ki konfliktus belőle. És akkor most következzen a gyakorlat…
Először is jussunk el odáig, hogy a gyerkőc felvegye a cipőt.
Kacsalábra húzza?
Íme egy egyszerű ötlet:
Egy matricát vágjunk félbe, egyiket a jobb, másikat a bal cipőbe ragasszuk be. Amikor a gyerkőc maga elé veszi a cipőjét, rögtön látni fogja, hogyan kell felhúznia.
Ha nincs otthon megfelelő matricánk, fogjunk egy alkoholos filcet, és ezzel rajzoljunk a két cipőbe bármit, ami szimmetrikus. (pillangó, egy mosolygó gyerekarc, stb)
Amikor nekifogunk a projektnek, első lépésben elegendő, ha csak annyit kérünk, vegye a kezébe a fűzőt, és ő adja a kezünkbe!
Mondjuk is:
-Add ide a bal kezedből a fűzőt!
-Add ide a jobb kezedből a fűzőt!
Hoppá…hitted volna, hogy a bal-jobb differenciálást is megtanulja? 🙂
Egy négy éves gyereknek ez még feladat! 🙂
Ráadásul ezzel aktivitást ébresztünk benne!
Hetekig elegendő, ha csak ezt gyakoroljuk…
Amikor a két fűző tartása, kezünkbe adása biztosan megy, tanítsuk meg arra, hogyan fűzze át az egyiket a másik alatt. Ismét ragadjunk le ennél a mozzanatnál, hetekig csak ezt a lépést gyakoroljuk! A gyerkőc átfűzi, mert ezt már ő is tudja, mi pedig átvesszük, és megkötjük rendesen. Nagyon jó, ha közben mondjuk, amit csinálunk!
-Most két nyuszifület formálok, egyik nyuszifület átbújtatom a másik alatt, jó erősen meghúzom.
Ha a gyerek hallja és látja a cipőkötés folyamatát nap mint nap, sokkal könnyebb dolga lesz később.
Ismét egy apró lépéssel haladjunk tovább. Készítse el az egyik nyuszifület, majd hetek múlva mindkettőt.
Várjuk ki, míg képes lesz a két nyuszifület elkészíteni, és megtartani!
Ezek után már nem lesz gond átbújtatni az egyik nyuszifület a másik alatt. Még ekkor is húzzuk szorosra mi a két fület. Előbb-utóbb azonban ezt is megtanulja! Amint láttátok, a cipőkötés 6 nagyobb fázisból tevődik össze, mindegyik fázis begyakorlására szánjunk több hetes időszakot! Természetesen vannak gyerekek, akik előbb képesek lesznek elsajátítani, és vannak, akiknek még több türelemre van szükségük..
A héten keressünk minden napra cipővel kapcsolatos versikét, mondókát. Biztos sokan ismeritek az “Egy, kettő, három, négy, te kis cipő hová mégy? “-kezdetűt. A befejezés sokféle lehet, ki mit ismer, de ki is találhattok újabbakat. Móra Ferenc: A cinege cipője éppen aktuális is ebben az őszi időszakban.
Aktuális mese a Hamupipőke, aki elvesztette a cipellőjét, Csoszogi, az öreg suszter története megható, és már az ovisok is megértik. Apropó…ki a suszter, mit csinál a cipész? Csupa olyan kérdés, amire itt az alkalom válaszolni!
A Pinterest oldalamon találsz kézműves ötletetek is Cipő témakörben! Készítettetek már papírzsepis dobozból cipőt? Ha nem, itt az ideje!
A Minden hétre egy betű sorozat eddig megjelent részeit ITT nézhetitek meg!
A sorozat két darabjához INGYEN hozzájuthatsz, a letöltés linkjét a hírlevélben találod meg!
BETŰMŰHELY- MINDENT BELE CSOMAG MEGRENDELÉSE ITT!
SZERETNÉD A SOROZAT KÉT RÉSZÉT INGYEN KIPRÓBÁLNI? IRATKOZZ FEL A HÍRLEVÉLRE, ÉS EGY ÓRÁN BELÜL A POSTAFIÓKODBAN LESZ AZ “A, MINT ALMA” ÉS A “D, MINT DINÓ” HÉT ANYAGA!
KÉREM A KÉT ANYAGOT, FELIRATKOZOM!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Játéktárban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!