Gyerekek és a düh – 4.rész: A düh testi jelei

A düh nagyon fontos érzelmeink egyike, amelyeket időről időre meg kell éljünk, ki kell fejezzünk, fel kell vállaljunk mások előtt. Ha ezt nem tesszük meg, könnyen elfojtásra kerül, és más úton próbál majd felszínre kerülni. Sokszor akaratlanul is azt tanítjuk gyermekeinknek, hogy a dühünket nem szabad kifejezni, nem jó felvállalni. Ehelyett inkább azt kellene megtanítanunk…

Részletek

Gyerekek és a düh – 3. rész: Hogyan nyugodjak le?

Hogyan nyugodjak le? Mint már tudjuk, az első lépés, hogy lecsillapodjunk, lenyugodjunk, ha esetleg hajlamosak vagyunk elveszíteni a fejünket. Igen-igen, ez velünk, felnőttekkel is éppúgy előfordulhat, mint a gyermekeinkkel. Mi már valószínűleg megtanultunk olyan technikákat alkalmazni, melyek ebben segítenek bennünket. Ne feledkezzünk el arról, hogy gyermekünket nekünk kell megtanítanunk olyan technikák alkalmazására, ami segít neki…

Részletek

Gyerekek és a düh – 2.rész: Uralkodj magadon! – társasjáték

Ez a játék kifejezetten olyan gyerekeknek készült, akik hajlamosak arra, hogy könnyen dühbe guruljanak, és nehezen tudnak uralkodni magukon ilyenkor. A játék során sokszor – minimum 30 alkalommal – kell gondolkodniuk olyan példákon, szituációkon, ami a düh kifejezésével, megélésével kapcsolatos. Minél több játékos játszik, annál sokszínűbb lesz a játék, és annál többféle variáció hangzik majd…

Részletek

Gyerekek és a düh – 1.rész (az 5 lépcső)

Ahogy már a bevezető posztban is írtam, a düh egy érzés – és mint minden érzés, se nem jó, se nem rossz. A düh kezelése azért is nagyon nehéz, mert gyakran társítjuk az agresszióval, és ezt nyilván elutasítjuk. Ebből az elutasításból következik aztán, hogy a gyerekeink sok esetben nem tanulják meg felismerni, azonosítani és kezelni…

Részletek

Gyerekek és a düh

Teljesen természetesnek vesszük, hogy a gyerekeinket megtanítjuk késsel-villával enni, cipőt kötni, más embereknek köszönni, de nem is gondolunk arra, hogy az érzelmeinek kezelése is egy olyan terület, amire oda kell figyelnünk. Számomra döbbenetes élmény volt, amikor a főiskolán tanultuk, hogy egy  három éves gyerkőc szinte ugyanazokkal az érzelmekkel éli a napjait, mint egy felnőtt ember. Nagy…

Részletek

Szülő-pedagógus kommunikáció (kérdések és válaszok)

Azt gondolom, a téma nagyon fontos, és felettébb időszerű. És nagyon sok múlik rajta! Gyermekeink ugyanis napjuk tevékeny részének több, mint felét töltik az iskolában/óvodában. Ebben az időszakban lényegében a pedagógus az, aki a legtöbbet teheti azért, hogy a gyerkőc komfortosan érezze magát. A komfortos érzés természetesen nem jelenti azt, hogy meg kell kímélnie a…

Részletek

Őszi számolós lapok :)

Mindig azt mondom, a legjobb, ha a gyerkőcnek van alkalma eleget mozogni az udvaron, játszótéren, uszodában, és persze otthon is. Amikor kiugrálta magát, egészen biztos, hogy szívesen ül neki az őszi képekből összeállított lapoknak. Igyekeztem egyszerű feladatokat hozni, de azért kell benne ollót használni, ragasztani, lehet színezni, de még hulló faleveles kalapot is készíteni.  …

Részletek

Esti rendrakás 5 perc alatt

Gondolom, nem csak nálunk néz ki estére úgy a nappali, mint ahol minimum egy hurrikán söpört végig. Pedig már nem LEGO kockák hevernek a földön, de tornazsákok, könyvek-füzetek, bögrék félig teával vagy már üresen azért rendesen beterítik a nappali különböző pontjait. Én meg szeretek úgy lefeküdni, hogy egy minimális határt elér a Rend-Szint. Már rég…

Részletek

Beszédfegyelem fejlesztése játékokkal

Beszédfegyelem – huh, ez elég komoran hangzó kifejezés, nem is szeretem használni, de hát ez a neve, nem tudom megkerülni. Maga a beszédfegyelem egy nagyon fontos terület, lényegében ennek segítségével kommunikálunk. Ha kell, beszélünk, ha pedig szükséges, akkor hallgatunk. Meghallgatunk másokat. Kivárjuk, míg a másik ember nekünk tudja szentelni a figyelmét. Ez sok kisgyermeknek igen…

Részletek