Ha máshonnan nem is, onnan biztosan tudom a tanév kezdetét, hogy jönnek a levelek: ez nem megy, az nem sikerül, és mondjak már egy tuti módszert, mert kedden dolgozat lesz, addigra tudni kell.
És állok meglőve, mert nincs olyan módszer, amivel 2 nap alatt meg lehet tanulni a hangokra bontást, vagy a szabályos kapuvonalat a vonalközbe illeszteni, és még sorolhatnám. Nem, ezek nem kétnapos projektek.
A legfrissebb levélben arról ír az anyuka, hogy a kisfiára rászólt a tanító néni: másodikban már nem követjük az ujjunkkal a sorokat olvasás közben. Tegye csak szépen arrébb a kezét a kisfiú, már nem első osztályba jár.
Azon kívül, hogy milyen megalázó már azzel “motiválni” egy gyereket, hogy már nem elsős…inkább örülni kellene annak, hogy a gyerkőc az ujjával kíséri az elolvasandó szöveget. Valószínűleg így tanulta meg elsőben, és milyen jó, hogy így tanulta! Ez hatalmas segítség a szemünknek, és ezáltal az agyunknak! Majd ha már nem lesz szüksége erre a “mankóra”, el fogja hagyni.
Miért mondom, hogy jó dolog, és kívánatos, hogy az ujjával kövesse a szöveget?
Azért, mert a szemünknek nagyon nehéz az olvasás. A szemünk eredendően arra lett megalkotva, hogy a mozgásra figyeljen. A betűk viszont nem mozognak a könyvben.
És itt kap értelmet a sorok ujjal követése: az ujjunk eközben ugyanis mozog, így könnyebbé válik az olvasás.
A képen még egy kis eszközt is láthatsz, ami segít tudatosítani a gyermekben, hogy az ujja segíti a szemét az olvasásban. Nagyon szeretem ezt használni: diszes és figyelemzavaros gyerkőcöknél nagyon bevált!
Fent leírt jelenségre tudományos magyarázat is van, sőt ma már tanítják is!
Ha jártál olyan tanfolyamra, ahol a gyorsolvasást ismerheted meg, biztos kaptál ilyen házi feladatot. Emlékszem, nálunk az első gyakorlatok között szerepelt, hogy minden nap kellett így olvasni.
Egy jó kis gyakorlattal is prezentálhatjuk:
Mondd a társadnak, hogy a szemével rajzoljon egy kört a levegőbe! (vedd fel a telefon kamerájával, és nézzétek vissza!)
A legtöbb ember csupán jobbra-balra mozgatja a szemét, miközben meg van róla győződve, hogy szabályos köröket rajzol.
Most te rajzolj az ujjaddal egy kört a levegőbe, és kérd meg a társad, hogy kövesse a szemével! Ezt is vedd videóra!
Így szépen körbejár a társad szeme, mert most egy mozgó dolgot követett!
Szóval, ahelyett, hogy leszoktatnád a gyermekedet arról, hogy az ujjával kövesse a sorokat az olvasókönyvben, inkább magyarázd el neki, hogy ez egy jó dolog, és biztasd, hogy használja a mutatóujját, amikor olvas!
Itt tudod megvásárolni.
Játékok olvasáshoz:
MIT TEGYEK, HOGY SZERESSEN OLVASNI – 1.RÉSZ
MIT TEGYEK, HOGY SZERESSEN OLVASNI – 2.RÉSZ
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Kedves Virág! Teljesen egyetértek veled, az ujjal követés sokat segít a gyerekeknek, különösen, ha már fáradtak. Azt nem értem csupán, hogy egy tanítónéni hogyan képes így megalázni egy gyereket!
Igen, ez számomra is felfoghatatlan. 🙁
Kedves Virág!
Szeretném tőled megkérdezni, hogy mi ennek az eszköznek a neve. Néhány gyereknél hasznos lenne a fejlesztéshez. Köszönöm!
Kedves Gabi!
Nem emlékszem, hogy neve lett volna. A party-játékok között találtam a Müllerben.
Kedves Virág! A soraidat olvasva az jutott eszembe, hogy nálunk pont fordított a helyzet. A kisfiam most kezdte a második osztályt. Nagyon szépen, összefüggően olvas, de nem követi a sorokat az ujjával. Nyáron, amikor együtt olvastunk (szerencsére imád olvasni), többször szóltam, hogy tegye oda az ujját, és mutassa, hogy hol tart. Egy darabig csinálta is, majd abbahagyta. Ebben az esetben erősködjek hogy mutassa az ujjával, vagy ez azt jelenti, hogy ő nem igényli? Köszönöm!
Kedves Ági!
Ha magától abbahagyja, és szépen olvas, akkor lehet, hogy nincs rá szüksége 🙂
Nálam volt olyan kisfiú, aki azért nem követte a sorokat, mert ciki volt a suliban. Ezért is vettem elő a témát. Sajnos nem egyedi eset, hogy a tanító nénik ezt úgy kommunikálják a gyerekek felé, hogy ez egy dedós szokás. Hasonló a helyzet az ujjakon való számolásnál is.
Az volna a kívánatos, hogy egy gyereknek ez az alternatíva addig álljon rendelkezésére, amíg számára így biztonságos.
Most harmadik osztályosaim vannak.De még mindig figyelmeztetem őket:”Tedd az ujjad oda,ahol olvasol!” És azért sem szólok,ha egy-egy jobb tanuló olvas az órán valami mást,ha kész van a feladataival.Most is van olyan,aki könyvet hoz,és óra alatt olvas,ha végzett a matekkal… 🙂
Kedves Virág, lemaradtam az iskolaelőkészítő programról:-( Van még lehetőség a csatlakozásra? Gondok vannak az óvodában, úgy érzem, az iskolaelőkészítő foglalkozások nem elég átfogóak, semmilyen tervezés, szakmaiság nem áll mögötte. Ráadásul hol megtartják, hol nem. Az eddigi játék/fejlesztő ötleteid közül már többet használtunk, használunk. Kisfiam nagyon élvezi:-) Remélem, a Müllerben lesz még holnap party szem! Köszönöm!
Sziasztok! Már nem lehet kapni sem a Kökiben, sem a Corvin Müllerben, sem a Corvin Kikben.
A Müllerben háborogtak, hogy kifutó termék, ne keressük..pff
Én tegnap előtt fotóztam 🙂 Gödöllői Müller 🙂