Van egy válasz, amit gyakran hallok: olvass neki sokat, és majd ő is sokat olvas.
Némi igazság van is ebben, hiszen a magatartásminta valószínűleg öröklődik majd. De sajnos ez még kevés ahhoz, hogy megszeresse az olvasást.
Nézzük meg, mi az, amit szeretünk csinálni! Erre nagyon egyszerű válaszolni: amiben sikerélményünk van.
A sikerélményt sokan összekeverik azzal, hogy valamit rögtön meg tudok csinálni…pedig a sikerélmény nem csak ennyiből áll!
Sikerélmény az is, hogy megküzdök azért, hogy képes legyek rá!
S mi köze ennek az olvasáshoz?
Azt tapasztalom, hogy az iskolai olvasástanítás túl gyors tempót diktál a gyerekeknek. Nem hagy elég időt az ismeretek elmélyítésére, és a játékos, mozgással összekötött gyakorlatokat mintha nem ismerné.
Ezek nélkül pedig nagyon kevés gyermek számára lesz öröm az olvasás.
Öröm, vidámság és élmény nélkül pedig csak egy előttünk tornyosuló feladattá válik az olvasás is….tegye fel a kezét, aki erre vágyik!
Mi az első dolog, amit azért tehetsz, hogy gyermeked megszeresse az olvasást?
1. Az olvasástanulás elején sok-sok játékot kellene mutatnunk a gyermekeinknek!
És mit mutatunk játékok helyett?
Ezt—–>
“Olvasd el az alábbi (értelmetlen) hangsorokat!
có, ló, vó, mó, só……stb”
Szükség van erre? A válaszom: igen! Nagy szükség van rá, hiszen így arra “kényszerítjük” a gyermeket, hogy azt olvassa, ami le van írva, ne pedig azt, ami eszébe jut egy szóképről. Így könnyebb észrevenni és korrigálni az esetleges betűtévesztéseket is.
Akkor mi ezzel a baj?
Csupán annyi, hogy ezt egy gyerek sem élvezi…
Mégis, hogyan tehetnénk élvezetessé egy ilyen unalmas gyakorlatot?
Megmutatom!
Kérd meg a gyermekedet, hogy rajzolja körül a kezét! (ez már rögtön jó mókának indul, miközben fejleszti a testsémát, finommotorikát)
Tedd a kinyomtatott szótagokat az ujjaihoz, ahogy a rajzon is láthatod!
Most pedig nevezd meg az ujjait egyenként, egymás után!
Te mondod, hogy gyűrűsujj, ő hangosan válaszol: “mó”, és közben megemeli a gyűrűsujját.
Ezt a gyakorlatot később mindkét kézzel megcsinálhatjátok, akkor természetesen meg kell nevezned, melyik kezére gondolsz. Pl. Jobb két, mutatóujj!
Mondhatod azt is, hogy nagy termetű háziállat, ekkor ő felemeli a mutatóujját, és azt mondja: “ló”
Mi minden haszna van ennek a gyakorlatnak a sima olvasással szemben?
– rászoktatja a gyermeket arra, hogy olvasás közben használja az ujjait is! (hányszor látom, hogy az ujjukkal nem követik a sorokat, emiatt kimaradnak szavak, sorok az olvasott szövegből)
– ujjtornát végez, ami majd segít az írástanulás során is
– testsémát fejleszt: megtanulja az ujjai nevét
– irányokat differenciál: ha már két kézzel dolgozunk – jobb-bal folyamatosan különbséget kell tennie
– szerialitást fejleszt: ha két utasítást adok, pl. gyűrűsujj-kisujj
-játszható fordítva is: én olvasom fel a szótagot, ő emeli az adott ujját
– kiterjeszthető idegen szavak tanulására, matematikára (összeadás, szorzótábla), stb
– az életkor sem akadály: ovisokkal dolgozhatunk a színekkel, állatok képeivel, dobókockákkal, stb
– a gyerekekkel személyes kapcsolatot épít, hiszen figyelmünket adjuk neki
-oda-vissza játszható, akár a szülő is körberajzolhatja a kezét, és a gyerkőc olvassa fel a kártyán lévő szótagot
– alig kerül pénzbe, a kis kártyákat egyszer kinyomtatjuk, lamináljuk, szinte fillérekből megvan, de évekig használhatjuk
Ha szeretnél 10 héten keresztül, összesen 50 izgalmas, érdekes, olvasási képességeket fejlesztő játékot letölteni, akkor KATTINTS IDE, ÉS JELENTKEZZ MÉG MA!
A poszt következő részét ITT olvashatod!
Mit tehetsz, hogy gyermeked megszeresse az olvasást? Az 1. részben a játékok fontosságáról írok, és megmutatom, hogyan…
Posted by Gyereketető on 2015. május 29.
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!