Mi az a vizuális követés?
A vizuális követés a vizuális észlelés része. Fontos képesség, hiszen ezek nélkül az irányított szemmozgások nélkül egészen alapvető tevékenységeket sem lennénk képesek elvégezni. Ebben a bejegyzésben bemutatom, milyen galibákat okozhat, ha problémánk van ezen a téren!
Kétféle vizuális követés létezik: a mozgó tárgyra való fókuszálás és a két tárgy közötti váltás.
Ez a képességünk nem velünk született, hanem fokozatosan alakul ki. A pici babák szeme néha még szinte „önálló életet él”, csak fokozatosan – úgy hat hónapos korukra – alakul ki az összehangolt, rendezett mozgásuk. Ahogy ez alakul, úgy fejlődik a vizuális követés is, ami egyébként már nem sokkal a születés után, pár hetes korban megjelenik.
Ekkor ugyanis az újszülött már képes a neki mutatott tárgyra fókuszálni, majd ha a tárgyat jobbra-balra mozgatni kezdjük, akkor képes a szemével követni ezt a mozgást.
A csecsemők először a fejüket és a szemüket is mozgatják, hogy kövessék a tárgyakat, majd a készség érésével párhuzamosan képessé válnak arra, hogy csak a szemükkel kövessék a megfigyelt tárgyat.
Először a vízszintes mozgás, majd a függőleges és a körmozgás követése sikerül nekik. 4-5 hónapos korukra lesznek képesek arra, hogy bármilyen mozgáspályát le tudjanak a szemükkel követni.
Miért fontos a vizuális követés?
Ahhoz, hogy a környezetünkkel kapcsolatba kerüljünk, meg kell tanulnunk a szemünkkel követni a bennünket körülvevő tárgyakat.
Később ez a képesség lesz az alapja a
- testtudat alakulásának,
- vagy annak, hogy valamilyen tárgyat megkeressünk,
- aztán az iskolában az írás-olvasás elsajátításához lesz nélkülözhetetlen.
Az olvasáshoz a szem az írott szöveg mentén mozog, fixálja a betűket, majd ugrik a következő szóra.
A szemmozgás ilyen szintű kontrolljához már komoly érettség szükséges – a folyamatban ugyanis olyan agyi területek is részt vesznek, amelyek csak úgy négy éves kortól indulnak jelentős fejlődésnek.
Ezeket a magasabb szintű szemmozgásokat számos kutató vizsgálta részletesen, ebben a posztban erre nem térek ki, inkább a hozzá kapcsolódó játékos fejlesztési lehetőségeket mutatom meg.
Ha óvodás gyermekednek nehézségei vannak a vizuális követés terén, akkor azt tapasztalhatod, hogy
nem tudja elkapni a labdát,
nem elég ügyes a célbadobásban,
nem tud ügyesen autót gurítani,
a labdajátékokban kifejezetten ügyetlen,
tálaláskor nem tud szedni magának a közös tálból,
melléönti a kakaót a kancsóból,
nem tud megkeresni dolgokat.
Ha ezek még nagycsoportban is gondot okoznak, akkor mindenképp érdemes foglalkozni ezzel a problémával.
Milyen gondokat okozhat ez az iskolában?
A gyermek nehezebben tud majd a tábláról másolni.
Nehezebben tanul meg írni.
Olvasás közben átugorja a szavakat, a sorokat, kihagyhat betűket – ami megnehezíti a szavak, mondatok értelmezését is.
Írás során könnyen lemaradnak az ékezetek, az írás külalakja nem lesz egységes, a szavak esetleg teljesen olvashatatlanná válnak.
Ez így együttesen pedig lelkileg is megviselheti a gyermeket, ami könnyen vezethet oda, hogy a sok frusztráció miatt szenvedni fog az iskolában.
Ha érzékeled a jeleket, te magad is javíthatsz a helyezen! A most induló Szebben írok online programban a vizuális követés fejlesztése is fontos szerepet kap majd!
Erről ide kattintva olvashatsz bővebben!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!