Azt gondolom, a téma nagyon fontos, és felettébb időszerű.
És nagyon sok múlik rajta! Gyermekeink ugyanis napjuk tevékeny részének több, mint felét töltik az iskolában/óvodában.
Ebben az időszakban lényegében a pedagógus az, aki a legtöbbet teheti azért, hogy a gyerkőc komfortosan érezze magát.
A komfortos érzés természetesen nem jelenti azt, hogy meg kell kímélnie a konfliktusoktól, hiszen ezek az életünk részei.
Azonban a pedagógus feladata, hogy ezeket a konfliktusokat segítsen megoldani, feldolgozni, illetve továbblépni.
A pedagógus másik feladata természetesen a tanítás, és hát tudjuk, ezen is sok múlik.
Nem mindegy, milyen módon motiválja a gyermeket, hogyan viszonyul a hibákhoz, mennyire érdekli őt, miben jó még a gyermekünk az iskolai elvárásokon túl, hogyan jutalmaz és mivel büntet….és még sorolhatnám.
Az amerikai CARE.COM honlap összegyűjtött olyan kérdéseket, melyeket a szülők tehetnek fel a pedagógusoknak, illetve a pedagógusok a gyerekek szüleinek, hogy jobban megismerhessék egymást, és ezen keresztül könnyebben megértsék a gyerkőc viselkedését, érzéseit, motivációit.
Kicsit változtattam a kérdéseken, hiszen egy sor dolog nálunk nem úgy működik, mint az USA-ban, így a saját – mindkét oldalon szerzett – tapasztalataimat vettem alapul.
Mit kérdezhetünk mi, szülők a pedagógustól, hogy képet kapjunk arról, mi várja majd gyermekeinket az osztályban!
Az iskolai élet során mi derült ki Ön számára a gyermekemről:
- Hogyan viselkedik a társaival?
- Mit csinál a szünetekben?
- Hogyan viselkedik a felnőttekkel?
- Milyen erősségei vannak?
- Melyek azok a területek, ahol gyengébben teljesít, illetve amiben fejlődnie kellene?
- Miben van szüksége segítségre?
- Mi lesz idén a legnagyobb kihívás a gyerekeknek az eddigi tapasztalatai szerint? (minden évfolyami anyagában vannak különösen nehéz részek)
A pedagógus-szülő kapcsolatot illetően:
- Hogyan tudom Önt elérni, ha kérdésem van? (Nem biztos, hogy a fb-on a legjobb ötlet kommunikálni)
- Hogyan jelezhetem, ha valami nagyobb változás van otthon, ami hatással lehet a gyermekem iskolai munkájára is?
A pedagógus módszereiről, szokásairól:
- Mivel jutalmazza a gyerekeket?
- Mivel motiválja a gyermekeket?
- Az osztályzatokon túl, milyen módon kaphatok információt arról, hogyan dolgozik gyermekem az órákon?
- Mikor és hogyan tudom megnézni a gyermekem dolgozatait?
Amit pedig a pedagógusnak érdemes megkéreznie a szülőktől:
- Mit gondol, melyek a gyermeke erősségei, amit esetleg nehezen veszek észre a tanórákon?
- Mit gondol, mit fog mondani a gyermeke júniusban erről a tanévről?
- Milyen élményei vannak Önnek erről az évfolyamról, amire visszaemlékszik gyerekkorából? (ha például a szülőnek nehezen ment a szorzótábla, ezt a szorongást könnyen átadhatja a gyermekének is)
- Tud-e arról, hogy a gyermekének vaamilyen félelme van az iskolával/osztálytársakkal/tanulással kapcsolatban?
- Hogyan tudjuk tartani a kapcsolatot Önnel? Melyik napszakban, milyen csatornán tudom Önt elérni?
- Van-e olyan terület, ahol úgy érzi, a gyermekének segítségre lenne szüksége?
- Hogyan motiválja a gyermekét az iskoali tanulásban?
- Van-e bármilyen terület, ami érdekli az iskolai élettel kapcsolatban?
Hm…
A tapasztalatom az, hogy ezeket a kérdéseket sem a szülők, sem a pedagógusok nem szokták feltenni egymásnak, sőt, sajnos magunknak sem válaszoljuk meg pontosan!
A legalapvetőbb információ sem megy át sokszor:
Milyen csatornán és melyik idősávban kommunikálunk egymással?
Sokszor keresnek a FB-on, holott én azt nem szeretem – de vajon mondtam-e a szülőknek, hol keressenek? Sokszor hívnak délután, holott én akkor gyerekekkel dolgozom – de mondtam-e konkrétan, hogy engem délelőtt 9-11 között lehet elérni? (természetesen ez csak egy példa…)
A másik tapasztalatom, hogy a pedagógusok nagyon nem szeretik azt a kérdést, hogy milyen módszerekkel tanítanak…úgy érzik, ez az ő dolguk, és a saját szakmai támadásnak érzik. Pedig sokszor ez egy ártatlan kérdés, a szülő csak azt szeretné tudni, mit, és miért úgy tanul a gyermeke, ahogy tanul. Esetleg szeretne segíteni neki, és bizony ehhez elengedhetetlen, hogy ismerje, milyen módszerrel tanítunk az iskolában.
A sort folytathatnám…
Ezek a kölcsönösen feltett és megválaszolt kérdsések azonban sokat segíthetnek a szülő-pedagógus viszony javításán!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Játéktárban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!