A magyar matematika tantervben viszonylag kevés alkalommal használják a gyerekek a számtáblákat. Leginkább az jellemző, hogy számegyenesen jelölik a számok helyét, nem pedig 100-as táblázatban elhelyezve.
Azt gondolom, szükséges a számegyenes is, de a százas számtáblát sem szabadna háttérbe szorítani. Sőt! Rengeteg összefüggés sokkal jobban látszik a számtáblán, és ez nagyban segíti a 100-as számkörben történő tájékozódás fejlődését!
Sokféle matematikai szabály vizuálisan rögzíthető a számtáblákon!
Első-második osztályosokkal sokat használom, annak idején a saját gyerekeimmel is sokat játszottunk százas számtáblával.
Nézzük, milyen játékokat játszhatunk a százas tábla segítségével!
A játékok, felsorolt tevékenységek felsorolásának sorrendje esetleges!
1. Bingó
Örökérvényű játék, annyi százas számtábla kell hozzá, ahányan játszanak. Ezt mindenki maga elé veszi. Szükség lesz még egy számtáblára, amit felvágunk egyesével. ezeket a számokat egy zsákba tesszük, vagy az asztal közepére lefordítva. A játékosok sorban húznak, és leteszik a táblájukra a felhúzott számot. Az nyer, akinek először lesz X db (3-4vagy 5) egymás mellett, alatt, vagy átlósan.
Nehezíthetjük a játékot, ha a százas számtáblánk üres, azaz nincsenek beleírva a számok!
2. Szabadulj meg a számoktól!
Most csak egy százas táblára lesz szükség, amit középre helyezünk. Egy másik százas táblát szétvágunk egyesével darabokra. Egy számot találomra kihúzunk, és letesszük a táblára. Ezután a játékosok felváltva tesznek számokat. A lerakásnak egyetlen szabálya van: egy korábban letett számmal kell érintkeznie egy oldalával. Fontos, hogy nem elég, ha a sarkok érintkeznek!
Az nyer, aki előbb letette a nála lévő számokat!
3.Pottyantós – a gyerekek nevezték el így, és ez már így marad….
Ehhez a játékhoz egy üres százas számtáblára lesz szükség, valamint egy zacskó m&m cukorkára.
Az első játékos fog egy cukorkát, és rádobja a számtáblára. Ha lecsúszik a tábláról, a párja minden további nélkül megeheti. Soma itt tanulta meg, hogy kivételesen nem jó poén akkorát dobni, hogy a cukorka a szoba másik sarkában landoljon.
Ha a táblára dobja, ahogy másodszorra már Soma is tette, akkor a másik játékosnak meg kell mondania, melyik szám helyére pottyant a cukorka. Ha jól mondta, övé a cukorka, ha rosszul mondta, azé, aki dobta.
4. Számolás kettesével, hármasával, stb
A számtábla középen van, a játékosok húznak az 1-10-ig kiválogatott számok közül. Utána ezeket a számokat visszatesszük a többi szám közé. A játékosok felváltva tesznek. Aki kettest húzott, kettesével kell számolnia százig, de mindig csak egy-egy számot tehet le. Aki a hatos számot húzta, annak hatosával kell számolnia százig. Szintén egy számot tehet le egyszerre.
Az nyer, akinek hibátlan lesz a sorozata.
5. Számtábla puzzle
Egy számtáblát középre teszünk, ha nehezebb feladatot szeretnénk adni, akkor ez lehet üres tábla is. Egy másik táblát feldarabolunk szabálytalan alakzatokra. A játékosok felváltva húznak, és leteszik a puzzle-darabjukat a táblára.
Lehet versenyt is játszani, ilyenkor mindenkinek saját százas táblája és puzzle darabjai vannak. Ki rakja ki előbb?
6. Vízszintesen és függőlegesen is feldarabolunk egy-egy táblát. A gyerekek sorban húznak, és elmondják, mi a közös a kihúzott számokban. Pl: 11, 21, 31, stb – az a közös bennük, hogy mindegyikben egy darab egyes van.
7. Takarjunk le bizonyos számokat! Eleinte vízszintesen, függőlegesen egy-egy csíkot, aztán lehet puzzle-szerűen. Fel kel sorolni a letakart számokat. Lehet páros versenyt csinálni, de lehet ez egyéni feladat is.
8. Kétféle cukorkával szoktuk játszani, de simán babszemekkel is lehet: a nulláról indulunk, dobókockával dobunk. Ha páros számra lépünk, piros, ha páratlanra, akkor kék cukorkát teszünk le a táblára. Ezt lehet továbbgondolni is: oszthatósági szabályoknál szuper: ha osztható hárommal, néggyel, stb, különbözőképpen jelöljük.
A legnagyobb mókamesterek sokszor a gyerekek, emlékszem, Soma variációja volt, hogy ő csak akkor tehet, ha páratlanra lép, én meg akkor, ha párosra. Az nyert, akinek több cukorkája lett a végére.
9. Helyiértékek gyakorlására is remekül használhatók a számtáblák. Találomra letettem néhány szem cukorkát/babszemet a táblára, a gyerekek sorban elmondták, hány tízesből és hány egyesből áll a szám. ha jól mondták, megehették a cukrot.
10.Kerekítéshez nagyon jól használható a tábla, egyszerűen meghúzunk egy vastag függőleges vonalat, és minden gyerek kap egy vizuális megerősítést a kerekítés szabályaira vonatkozólag. Ezen az oldalon találod.
11. Korábban már mutattam egy betűs játékot, ennek a számokkal való változatát is könnyen elkészítheted.
Eleinte olyan számokat írtam csak bele, amelyekhez egy az egyben leolvasható a megoldás. Aztán egyszer csak jött a 21-es….a gyerekek egy része leblokkolt…ez nem megy, ide nem lehet számot írni, stb. Na és akkor jön a számegyenes! 🙂
12. Ezen a linken létrehozhatunk különböző képeket. A gyerekeknek jó játék, ha megadjuk a tizesek-egyesek számát, és ez alapján kell színezniük a számokat. A végén pedig egy kép az eredmény. Jól tudsz kísérletezni, majd ha szeretnéd, akár ki is nyomtathatod!
13. Itt egy jó játék: elindítva kiír egy számot, amit meg kell keresni az üres százas táblán. Ki tud többet megtalálni egy perc alatt?
13+1 Ez egy ingyen letölthető tábla, a tanítványaim egyik kedvence!
A mai hírlevélből letölthetsz egy 100-as számtáblát, és ugyanebben a méretben egy üres, nem beírt táblázatot is. Ha színes lapokra nyomtatod, vidám számtábláid lesznek!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Virag, a 11-t kifejtened, hogyan kell jatszani?
szerintem nagyon jó megoldások
“6. Vízszintesen és függőlegesen is feldarabolunk egy-egy táblát. A gyerekek sorban húznak, és elmondják, mi a közös a kihúzott számokban. Pl: 11, 21, 31, stb – az a közös bennük, hogy mindegyikben egy darab egyes van.” Ez így nem lesz jó szabály, mert a 11-ben éppenséggel két egyes is van… Talán jobb lenne az, hogy mindegyik 1-re végződik.
Egészen pontosan: az egyesek helyére értettem, ott pedig egy darab van 🙂
Kedves Virág! Továbbgondolva a remek ötleteket a 13+1 ötlethez a százas számtáblához- cukorkák helyett színes üdítős palackok kupakjával is fogom játszatni tanítványaimmal-kicsit az újrahasznosítás és az egészség megőrzése jegyében,és persze két szem cukorka a játék végén természetesen járna a győztes gyerkőcöknek.,egy szem pedig a játékban résztvevőknek is. Üdv : Ági
Persze, egy iskolába sokkal jobban illenek a kupakok! 🙂