Ebben a posztban kifejezetten a hiperaktivitás-figyelemzavar szindrómára fókuszálok.
Ezt azért fontos leszögezni, mert a figyelem zavarait okozhatják betegségek, (pl. epilepszia) vagy lelki problémák (szülők válása), és a túl könnyű, vagy túl nehéz feladatok, melyek nem motiválják a gyerekeket a feladatok megoldására. Ezek azonban más jellegű hozzáállást kívánnak, mint amiről írni szeretnék.
Van egy fiam, aki figyelemzavarral küzd – ezt a küzdelmet igyekszem minimalizálni az életében, és jelentem, egész jól boldogulunk.
Összeszedtem 5 egyszerű és könnyen megvalósítható ötletet, ami neked is segíthet, ha a gyermeked figyelemzavaros.
Először a tanulással kapcsolatos dolgokról írok, tapasztalatom szerint a legnagyobb problémát az iskolai tanulás jelenti.
1. Engedd, hogy matasson, legózzon, zenét hallgasson, tanulás közben!
A figyelemzavaros gyerek sokkal könnyebben tanul, ha eközben bármit csinálhat – bármit, azaz rajzolhat, zenét hallgathat, biciklizhet…tehát tényleg bármit, ami elterelheti a figyelmét!
Miért is?
Nézzük meg, a két agyfélteke működését!
Ezekért felelős a jobb agyfélteke: érzés, élmény, közvetlen tapasztalás, spontaneitás, intuíció, kapcsolatok, itt és most élménye, stb
Ezekért felelős a bal agyfélteke – gondolkodás, célok, tervezés, strukturálás, számolás, stratégia, stb
Mi történik, ha a figyelemzavaros gyermek zenét hallgat, radírral matat?
Működésbe hozza a jobb agyféltekét, egyben leköti és kiiktatja ezt, így a tanuláshoz szükséges bal agyfélteke könnyebben tud dolgozni!
Ezért engedd meg neki, hogy lekösse a jobb agyféltekét, amíg tanul! Tudom, a suliban nem megoldható, hogy zenét hallgasson matek órán, de otthon igen!
A suliban nem megoldható, hogy egyensúlyozó tölcsérben olvasson, de otthon igen! Engedd meg neki!
2. A tananyagot ragaszd ki a hűtőre, a wc-be, az asztala fölé a parafatáblára, és ahová csak tudod!
A figyelemzavarral küzdő gyermeknek van még egy fontos tulajdonsága, aminek sok hátránya, de egy nagy előnye is van! Ezt ne hagyjuk kihasználatlanul!
A figyelemzavaros gyerekek lényegében mindenre tudnak figyelni, amire NEM KELL figyelni.
Iszonyatosan bosszantó, ugye? Magyarázod neki a szorzótáblát, ő pedig a falon lévő poszterről tanulja meg a mondatfajtákat….!
Álljunk meg egy pillanatra – hogyan lehetne ezt előnyre fordítani? Tedd a falra, amit szeretnél megtanítani neki!
Természetesen nem lehet mindent kiragasztani, de vannak dolgok, amelyeket igen! Melyek ezek?
- szorzótábla
- szabályok
- meghatározások
- évszámok
- angol szavak
- megtanulandó versek
Nálunk nagyon beváltak a tányéralátétek és az okos könyvjelzők is!
3. Vedd fel vele a szemkontaktust!
A figyelemzavaros gyereknek nem tudsz csak úgy odaszólni, hogy menjen zuhanyozni, mert egyszerűen nem jut el a füléig a hangod – ez valami különleges fizikai szabály, amiről Newton és a többiek is elfeledkeztek, de már nem hibáztatom őket. Ez van, elfogadtam, és pár hónap alatt megszoktam, hogy a szemébe nézek, és így beszélek hozzá.
Így tökéletesen tudunk kommunikálni, egyébként pedig sokkal emberibb is a viszonyunk, elvégre ez lenne a normális, csak hát a rohanó életmód elvette tőlünk….
4. Csak röviden!
- Figyelj rá, hogy röviden mondd el neki, ha szeretnél tőle valamit!
- Figyelj rá, hogy rövid feladatai legyenek, utána rövid szünet, majd jöhet újra a következő rövid feladat!
- A házi feladatot bonts több részre! Ha alsós még, akkor egyszerre 10 percig dolgozzon, utána fusson egy kört a ház körül, vagy simogassa meg a kutyát, és utána folytassa a munkát! Hétről hétre emeld a munkával töltött időd, egészen 20 percig. Felsőben már simán tud koncentrálni 30 percig is, sőt, a fiam egy órát is tud már tanulni egyszerre! De ne légy türelmetlen, ezt fokozatosan tudod csak elérni!
- Figyelj rá, hogy mindig rövid fejezetekből álló könyvet adj neki, amit önálló olvasásra! Tapasztalatom szerint erre a legalkalmasabbak a gyerekek számára íródott tudományos könyvek, ezekben sok a csupán 5-10 soros “fejezet”, amit el tudnak olvasni, meg tudnak érteni.
5. Mozgásterápia és sport
A figyelem fejlesztése a mozgáson keresztül valósítható meg hatékonyan. Ezért feltétlenül keressünk egy mozgásterapeutát, aki segít ebben! Ezen felül használjunk ki minden olyan lehetőséget, ami az egyensúlyrendszert dolgoztatja, tehát: bicikli, hinta, korcsolya, stb
Ahogy a gyermekünk egyre nagyobb lesz, és lassan kinő a mozgásterápiák adta lehetőségekből, feltétlenül keressünk számára sportolási lehetőséget!
Ajánlom a kajakot, kenut, úszást, korcsolyát, és a párbajtőrt – ezek a sportok olyan transzferhatással bírnak, melyek különösen előnyösek a figyelemzavaros gyermekek számára.
További játékokat, ötleteket IDE KATTINTVA találsz a blogon!
+1 ötlet
Ha lehetőséged van egy ilyen padot vásárolni, ne habozz! Csapj le rá azonnal! 🙂
Figyelemzavar – 5 dolog, amit megtehetsz, hogy könnyebb legyen a gyermekednek :)https://gyereketeto.hu/tanulas/5-dolog-amivel-segithetsz-a-figyelemzavaros-gyermekednek
Posted by Gyereketető on 2015. május 25.
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Mi – amíg még volt beleszólásom – konyhai órával tanultunk és egy-egy tanulási ciklus után tevékenységet is váltottunk. Volt saját délutáni órarend, és nagyon figyeltem arra, hogy matek után magyar, és ne kémia legyen. Volt persze, hogy szükség volt második ciklusra egy-egy tantárgyból, de idő már nem mindig maradt, így legalább nem egy tantárggyal szöszölte el az egész délutánt. Nálunk (7. osztályban) 15 perc volt a figyelem maximális időtartama. De sokszor inkább csak 10.)
A konyhai óra…bizony, azt mi is sokat használjuk ,ég most is, és nem csak a figyelemzavaros gyerkőcnél áldás! 🙂 Köszönöm, jó tanács ez is nagyon!
Ezt a konyhai órás technológiát mások (nem kifejezetten figyelemzavarosok) is felfedezték, és elnevezték Pomodoro-módszernek (a paradicsom alakú konyhai időzítő után). Itt hagyományosan 25 perc munka után 5 perc szünetet tartanak. Minden ilyen 25 perc előtt el kell dönteni, hogy milyen feladattal akarunk foglalkozni, és a végén fel kell jegyezni, hogy azzal a feladattal egy egységnyit foglalkoztunk. A cél a szellemi agilitás, frissesség fenntartása. Én főleg szoftverfejlesztés közben szoktam használni, különösen borult időjárás esetén.
Én is hasonlóan dolgozom, csak nem mindig 25 percet adok magamnak. Van, amit nem bírok 25 percig csinálni, van, ahol meg úgy kell leállítani magamat, mert nem veszem észre, hogy repül az idő 🙂
Van valakinek saját tapasztalata ilyen asztal alatti tekerőkével? Nem lesz az írásképe mégrondább? Vagy ha igen, akkor csak verstanuláshoz pl? Vagy hogyan, mikor használjátok pontosan?
Kedves Orsi!
Nekem személy szerint nincs tapasztalatom 🙁
Jó lehet még a fitball is? Ha ezen ül, és tanulás, rajzolás… közben, jár a csípője, akkor ez is lekötheti? Vagy ezzel elérünk valami mást, ami negatívan hat a figyelemre?
Kedves Tamara!
Jó bizony! 🙂
Az asztal alatti tekererőre nèzve a sajàt gyrekkorom jutott az eszembe. Nyagymamàt “singer” varrògèpjènèl ülve szerettem csinàlni a hàzi feladatokat, ès àllandòan mozgattam a pedàlt tanulàskor.
🙂 Ez jó!