A legtöbb kérdés, ami hozzám érkezik, az iskolaérettséggel kapcsolatos. Azt hiszem, nem véletlenül. Bizonyára az egyik legnehezebb dolog megjósolni egy gyermekkel kapcsolatban, hogy sikeres lesz-e számára az iskolakezdés.
Egyáltalán, mi a sikeres iskolakezdés?
Sok szülő számára az, amikor a gyermek összes iskolai felmérője hibátlan lesz, másoknak elegendő, ha a tanító néni nem jelzi év közben, hogy “baj van”.
Most ebbe a kérdésbe nem mennék bele mélyebben, ez egy másik poszt témája.
A szóhasználat sem véletlen, amikor jóslást emlegetek. Bár egy iskolaérettségi vizsgálat kétségkívül nem a jóslás kategória, azért mégis nehéz dolog választ adni arra, hogy ha januárban egy adott fejlettségi szinten tart egy gyerek, hol fog tartani szeptemberben…hiszen több mint fél éve van arra, hogy esetleges lemaradásait behozhassa.
Egy szakember éppen ezért nem csupán a megérzéseire hagyatkozik, hanem tesztekkel vizsgálja meg az ovis gyerekeket. Ezeket a teszteket alkalmazásuk előtt sok évig tökéletesítik, finomítják, és sok ezer gyereken végzik el, hogy valóban arra adjanak választ, amire megalkották őket.
A gyerekek többségét a szülők és az óvónők elég jól ismerik ahhoz, hogy mindenféle iskolaérettségi teszt nélkül is megállapítsák, iskolaérett-e vagy sem. Ezért aztán egy viszonylag gyors, egyszerű, csoportosan elvégzett óvodai teszt általában elegendő ahhoz, hogy iskolaérettnek nyilvánítsák a gyermeket.
Nincs is ezzel semmi gond, a gyerekek nagy része meg is állja a helyét az iskolában.
Néha azonban problémák jelentkeznek, jellemzően az írás és olvasás tanulása során. Nehéz ilyenkor kibogozni, milyen probléma állhat a hátérben, mert a jelek sokszor nem egyértelműek: egyik helyzetben jól teljesít a gyermek, másik helyzetben nem tudja ugyanazt az eredményt hozni.
Ilyenkor szoktam arra gyanakodni, hogy a kezek dominanciájával vagy a test középvonalának átlépésével lehetnek gondok.
Mit is takar ez a két fogalom?
Kéz dominanciája
Az emberi agy két, nagyjából szimmetrikus féltekéből áll. Mindkét félteke a test ellenkező oldali felét irányítja, és onnan kap információkat. Ez azt jelenti, hogy a bal agyfélteke a jobb kezet irányítja, és a tőlünk jobbra lévő tárgyakat észleli, míg a jobb agyfélteke a bal kezet irányítja és a tőlünk balra lévő tárgyakról kap információkat. Optimális esetben a gyermek következetesen az egyik oldalát részesíti előnyben, például ha jobbkezes, akkor a láb, szem és fül esetében is a jobb oldala az ügyesebb, ezt az oldalt részesíti előnyben.
A dominancia kialakulása folyamatos, kb. 8-9 éves korra stabilizálódik véglegesen. Sajnos éppen a beiskolázás környékén van egy átmeneti, instabil időszaka. Ilyenkor sok gyerkőcnél nagyon nehéz eldönteni, melyik keze, sőt melyik szeme, füle, lába a domináns. Márpedig ennek nagyon nagy szerepe van az írás és olvasás tanulása során.
És pont ez az a terület, ami nem minden esetben szerepel meg az iskolaérettségi vizsgálatban, illetve ami könnyen rejtve marad az óvónők és a szülők előtt is. Sok esetben egyáltalán nem tűnik fel, hiszen a gyerek okosan válaszol a feltett kérdésekre, elmeséli, mi történt vele az óvodában, elszámol százig, és még sorolhatnám. Na jó, kicsit ügyetlenebbül rajzol, de hát ki tökéletes? Nem lesz belőle Picasso, ennyi…
Valóban ennyi volna? Sajnos nem….
Test középvonala
Születésünk után az agyunk a mozgás által kezd fejlődni. Az első mozgásformák során – ilyenek a kúszás és a mászás – a testünk két felét egyformán használjuk. Ez rendkívül fontos, hiszen így tudja a testünk megőrizni a szimmetriáját! Audrey E. McAllen, a testközépvonal egyik fő kutatója úgy fogalmaz, hogy agyunk egy képzeletbeli sorompót épít a testünk jobb és bal oldala közé. Ebben az életkorban tehát testünk mindkét fele ugyanolyan intenzíven fejlődik.
Nézd meg, amikor egy 2-3 éves gyermek autót tologat! Ha az autó a teste bal oldaláról indul, akkor a bal kezével tolja, majd a teste képzeletbeli középtengelyénél egyszercsak átveszi a jobb kezébe az autót, és úgy tolja tovább. Mindkét kezével egyforma ügyesen tolja az autót.
Később az agyunk már elkezdi megkülönböztetni a test két oldalát, és folyamatosan kialakul a az egyik oldal dominanciája. Vannak azonban olyan gyerekek, akiknél ez nem következik be. Ők azok, akik képesek a ceruzát átvenni a másik kezükbe, ha az előttük lévő lap másik oldalára rajzolnak!
Nem nehéz elképzelni, mi történik írás és olvasás tanulása során, ha a kezük, illetve szemük nem tud átlépni a testközépvonalon!
Mi a megoldás?
Először is ismerjük fel a problémát! A mai bejegyzésben mutatok egy nagyon egyszerű módszert, ami segít észrevenni, hogy gond van a dominancia biztos kialakulásával, illetve a testközépvonal átlépésével.
A következő lépés pedig, hogy felkeresünk egy mozgásterápiával foglalkozó szakembert. Az interneten keringő jó tanácsok, hogy hogyan kezeljük ezt a problémát, nagyon veszélyesek!
Pl.: óvodás korban kezdjük el erősíteni a gyermek jobb oldalát! Elsőnek a jobb lábra húzzuk a cipőt, a kabát jobb ujjába dugja a jobb kezét, stb….NE TEGYÜK! Miért? Mert könnyen lehet, hogy gyermekünk tulajdonképp bal kezes…
Ezt a problémát MINDEN ESETBEN bízzuk mozgásterápiát végző szakemberre! A mozgásterapeuta egy hosszabb, mélyebb vizsgálat során minden apró, rejtett problémára fényt derít, és egy személyre szabott fejlesztési tervet készít, majd ez alapján kezdi el a munkát a gyermekkel.
Honnan tudom, hogy baj van?
Mutatok egy egyszerű tesztet, melynek segítségével megtudhatod, gyermekednél biztosan eldőlt-e, melyik a domináns keze, illetve, hogy képes-e a test középvonalának átlépésére!
A teszt elvégzésének folyamata
- Kézdominanciát vizsgáló tesz:
1. Készítsd elő a teszthez szükséges anyagokat:
a kinyomtatott, kivágott fánkokat, és a kétféle színes ceruzát: rózsaszínt, és barnát!
2. Pakolj el minden egyéb dolgot egy olyan asztalról, amelyen kényelmesen elfértek, és egymással szemben tudtok leülni!
3. Mondd a gyermekednek, hogy fánkokat fogtok színezni! Semmiképpen ne említsd előtte, hogy arra vagy kíváncsi, melyik kezét használja gyakrabban! A gyerekek ilyenkor képesek a te elvárásaidnak megfelelően dolgozni, így hamis eredményre juthatsz.
4. Elsőként tedd e gyermeked elé a fánkokat ábrázoló csíkot a képen látható módon! Fontos, hogy pont a teste függőleges középvonalában helyezd el!
5. Tartsd a kezedben középvonalon a két színes ceruzát (rózsaszín és barna), majd kérdezd meg a gyermekedet, melyik fánkot szereti jobban: a csokisat, vagy az epreset!
6. Attól függően, melyiket választja, kérd meg, színezze ki számára legfelső a fánkot barnára (csokis), vagy rózsaszínre (epres)!
7. Figyeld meg, melyik kezével nyúl a ceruzáért! A megfigyelést írd le! (J vagy B) Még jobb, ha valaki segít neked, és ő jegyzi le!
8. A következő fánkot már a másik színnel színezze ki, tehát ha az első csokis volt, utána jöjjön egy epres, és így tovább! A ceruzát mindig vedd el a színezés után, hogy a gyermekednek újra ért kelljen nyúlnia! Minden egyes színezésnél középen nyújtsd neki a ceruzát, hogy kénytelen legyen választani a kezei között!
9. A teszt végén számold össze, hányszor nyúlt jobb, illetve hányszor bal kézzel a ceruzáért!
10. Eredmény: az a legszerencsésebb, ha mind a 10 alkalommal ugyanazzal a kezével nyúlt a színes ceruzákért! Ebben az esetben már kialakult a domináns keze! Minél kisebb a különbség a két kéz használata között, annál indokoltabb felkeresni egy mozgásterápiában jártas szakembert!
- Testközépvonal átlépését vizsgáló teszt
1. Készítsd elő a teszthez szükséges anyagokat:
a kinyomtatott, kivágott fánkokat, és a kétféle színes ceruzát: rózsaszínt, és barnát!
2. Pakolj el minden egyéb dolgot egy olyan asztalról, amelyen kényelmesen elfértek, és egymással szemben tudtok leülni!
3. Mondd a gyermekednek, hogy fánkokat fogtok színezni! Semmiképpen ne említsd előtte, hogy arra vagy kíváncsi, melyik kezét használja gyakrabban! A gyerekek ilyenkor képesek a te elvárásaidnak megfelelően dolgozni, így hamis eredményre juthatsz.
4. Elsőként tedd e gyermeked elé a fánkokat ábrázoló csíkot a képen látható módon! Fontos, hogy a lap közepe pont a gyermek testének középvonalára essen!
5. Tartsd a kezedben középvonalon a két színes ceruzát (rózsaszín és barna), majd kérdezd meg a gyermekedet, melyik fánkot szereti jobban: a csokisat, vagy az epreset!
6. Attól függően, melyiket választja, kérd meg, színezze ki számára legelső a fánkot barnára (csokis), vagy rózsaszínre (epres)!
Nagyon fontos, hogy ne mondd neki, hogy balról jobbra haladjon, csak annyit, hogy az első fánkot színezze! Ha megkérdezi, melyik az első fánk, akkor mondd neki, hogy ebben most nem tudsz neki segíteni, neki kell eldöntenie!
7. Figyeld meg, melyik kezével nyúl a ceruzáért, és figyeld, melyik oldalon színez! Pl, bal kezével nyúl, és bal kézzel színez a bal oldalon? A neki jobb oldalra eső fánkokat már jobb kézzel színezi?
A megfigyelést írd le minél pontosabban! (J vagy B) Még jobb, ha valaki segít neked, és ő jegyzi le!
8. A következő fánkot már a másik színnel színezze ki, tehát ha az első csokis volt, utána jöjjön egy epres, és így tovább! A ceruzát mindig vedd el a színezés után, hogy a gyermekednek újra érte kelljen nyúlnia! Minden egyes színezésnél középen nyújtsd neki a ceruzát, hogy kénytelen legyen választani a kezei között!
9. A teszt végén látható lesz, hogy képes-e átlépni a testközép vonalat!
10. Eredmény: az a legszerencsésebb, ha mind a 10 alkalommal ugyanazzal a kezével nyúlt a színes ceruzákért, és az összes fánkot ugyanazzal a (domináns) kezével színezte ki!
Ebben az esetben már képes volt arra, hogy átlépje a testközépvonalát, és a testének bal oldalára eső fánkokat nem bal kézzel próbálta színezni! Ha ez nem így történt, mindenképpen keress fel mozgásterápiát végző szakembert!
FONTOS! Ez a teszt nem egy pontos, hitelesített vizsgálat, ez csupán arra szolgál, hogy a problémát első lépésben jelezze!
A nyomtatható fánkocskák letölthetők a hírlevélben küldött linkről! Fontos, hogy mindkét próbához a megfelelő fánkot használd!
Pici pötty jelöli, hogyan kell tartani a fánkokat! A pöttyök minden esetben felül legyenek!
Egy könyv, mely hatékony segítség az iskolára való felkészülésben! Rendeld meg most!
SZERETNÉM LETÖLTENI A TESZTHEZ HASZNÁLHATÓ FÁNKOKAT, FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Játéktárban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Nagyon jók a tesztek, és nagyon szuper hogy közzé tetted! De szerintem a nagyon konkrét utasításhoz, hogy “mindenképp fordulj szakemberhez” kellene egy legalább ennyire konkrét életkor, hogy mennyi idős gyerek esetében kell a teszt említett eredménye miatt aggódni! 🙂
Eszter, igazad van, azt gondoltam, a szövegkörnyezetből egyértelmű lesz: nagycsoportban, tehát iskolakezdés előtti évben mindenképpen! De 5 éves kortól már érdemes nagyon figyelni, és inkább szakember véleményét kérni, mint arra várni, hogy majdcsak beérnek ezek a funkciók!
Kedves Virág!
Kipróbáltam a mindjárt 6 éves kisfiammal, aki mostmár biztosan kezdi szeptemberben az iskolát. Az eredmény: 50 % :Ballról és felülről kezd és átlépi a középvonalat. De fele esetben jobb kézzel nyúlt a ceruzáért, fele esetben pedig ballal ÉS ÁTVETTE A JOBB KEZÉBE. 🙁
Eddig nagy volt az örömöm, mert nagycsoportosként a fejlesztő pedagógus hetente 1-2 alkalommal elvitte fejleszteni, mert nem alakult ki nála a dominancia és karácsony táján tűnt fel, hogy végre eldőlni látszik: jobb kezes (lesz). De ez a házi-teszt nekem most azt sugallja, hogy ez nem belülről jön, hanem egy “tanult viselkedés” – megtanulta, hogy azt várják el, hogy egy kézzel csinálja és úgy döntött, a jobb keze lesz az…
Ez a mozgásterapeuta a TSMT-t jelenti?
Kedves Virág, szerinted ez mennyire rossz kiindulás egy szeptemberi iskolához?
Köszönöm, Ildi
Kedves Ildi!
Én mindenképpen mozgásterápiát javaslok. A TSMT is mozgásterápia, és ovis gyerekeknek talán ez a legjobb. 🙂
Sziasztok,
én is hallottam (egy tanítónénitől) néhány egyszerű tesztet, amivel megállapítható a jobb, illetve bal kezesség: adjunk a gyerkőcnek egy papírgurigát, mondva, ez egy távcső. Figyeljük meg, melyik kézzel nyúl érte, és melyik szeméhez viszi. Mi legyünk a kontroll csoport 🙂
Vagy integessünk neki, és figyeljük meg, melyik kezével integet vissza!
Kedves Era! Igen, sokféle lehetőség létezik. Mégis, ezeknél a próbáknál ott a hibaforrás is: te melyik kezeddel nyújtod felé a gurigát? Merre nyújtod? Eleve a jobb keze felé? 🙂 Integetés: merre állsz tőle? Jobbra, balra, középen? Természetesen szuper spontán helyzetekben is figyelni, de itt sokféle egyéb dolog torzíthatja a megfigyelést 🙂
Kedves Eszter! Megcsináltuk a tesztet a 6 éves kislányommal, akiről mndig azt hittük, hogy egyértelműen balkezes. Az eredmény az lett, hogy 70 %-ban jobbal nyúl a ceruzáért, de azonnal átteszi a balba, és a maradék 30 %-ban nyúlt érte ballal. Ilyenkor mi a helyzet? És még van egy kérdésem: Nemrégiben kapott egy picike csomag legót, és önállóan elkedzte megépíteni a “használati útmutató” szerint. El is készült a mű, mindent megcsinált, csakhogy ami a képen balra volt, azt ő mindet jobbra rakta, és fordítva. Ennek mi lehet az oka? Köze van ennek a balkezességez, ha egyátalán balkezes?
Kedves Györgyi!
Mindenképpen mozgásterápiát javaslok! 🙂
Kipróbáltam 5 éves kisfiamnal. Jobb kézzel nyúlt a ceruzaert, de csak az elsőt szinezte a jobbal, azután mindig áttette a balba. A vízszintes tesztnel ugyanígy tett és jobbról balra haladva színezett. Ez gondot jelenthet?
Kedves Beáta!
Én mindenképpen megkeresnék egy mozgásterapeutát ebben az esetben.
Kedves Virág! Átnéztem a hírleveleket, de nem találom azt amiben az iskolaérettséghez kapcsolódó letölthető feladatok nyomtatnivalók lennének. Lehetne kérnem ebből egy küldést, egy emailt. Nagyon köszönöm
Kedves Virág!
Kisfiam novemberben lesz 5 éves, tavasszal még mindkét kezét használta rajzoláskor, most már mindig a bal kezében van a ceruza. Az első tesztnél 1x, a másodiknál 3x nyúlt a jobb kezével a ceruzáért, de az összeset bal kézzel színezte ki. A kanalat, fogkefét viszont a jobb kezében tartja, a labdát pici kora óta kizárólag bal lábbal rúgja.
Lehet ettől problémája vagy várjunk még? Iskolába 2 év múlva megy, mivel évvesztes.
Kedves Kata!
Én elvinném mozgásterapeutához, mert két év alatt nyugodt tempóban rendbe lehet hozni ezt a problémát 🙂 Nem várnék, mert minél előbb kezdtek el dolgozni ezen, annál jobb.
Kedves Virág!
Kisfiam januárban volt 5 éves, 100%-ban jobb kezes, mindig mindent azzal csinál, szépen átlépi a testközépvonalat, viszont ösztönösen jobbról balra ír, olvas, számol. Eleinte nem foglalkoztam vele, nem is akartam befolyásolni, de mostanra egyre többször olvas le számokat ( pl a 360 neki 0, 6, 3) illetve a saját 3 betűs neve leírását is gyakorolgatja, a végeredmény tökéletes, viszont jobbról balra írja a betűket. A múltkor az írásnál figyelmeztettem, akkor következőre jól írt, de utána újra fordítva. NEm tudom mit csináljak, kijavítsam rendszeresen, míg meg nem jegyzi, kivárjak, vagy talán szakemberhez kéne fordulni?
Kedves Anikó!
Én már javítanám. Egyszerűen amikor leírta a nevét fordítva, jelentőségteljesen mondanám, hogy elárulok neki egy nagy titkot, amit csak az iskolában mondanak el a gyerekeknek…és leírnám a nevét helyesen. Kérném, hogy hasonlítsa össze a kettőt, van-e különbség szerinte.
Ez egy fontos lépés: látja-e a különbséget…
De mostmár írok erről egy posztot, mert majd’ minden nap érkezik egy ilyen kérdés 🙂 🙂 🙂
Kedves Virág!
Nem tudom letölteni a tesztlapokat.Tudnál Nekem ebben segíteni.Nagyon köszönöm.
Kedves Andrea!
A hírlevélben keresd meg a régi anyagok linkjét! 🙂 Jelszó tartozik hozzá, amit szintén ott találsz meg 🙂
Kedves Virág!
Lehet nem jó posztnál teszem fel a kérdést, vagy már válaszoltál ilyen kérdésre, ez esetben légszíves irányíts át a válaszhoz. Pár nap múlva 3 éves a kisebbik lányom. Eddig váltott kézzel rajzolt, és váltott kézzel evett evőeszköz nélkül, és mióta önállóan használ evőeszközöket, azokat eddig jobb kézben fogta. 2 hónapja rajzolásnál elkezdte csak a bal kezét használni, de evőszközt még jobb kézzel használt. Kb. 2 hete meg már az evőeszközt is gyakran bal kézzel fogja. Kézzel evéskor továbbra is felváltva használja mindkét kezét, sőt amikor ollóval próbált vágni és nem ment neki, akkor is próbálgatta jobb és bal kézzel is. Mi nem erőltetünk semmit, még szóvá sem tettem ezt neki, csak megfigyelem. Utalhat ez arra, hogy balkezes lesz? Köszönettel: Gabi
Kedves Gabi!
Még kicsi a kislányod 🙂
Itt írtam erről bővebben:
https://gyereketeto.hu/tanulasi-zavarok/dominancia-kialakulasa-mikor-es-hogyan/