A legtöbb első osztályos gyerkőc óvodás korában kitöltött egy könyvespolcnyi képességfejlesztő munkafüzetet, és pecsétes papírja van arról, hogy iskolaérett. Mi, szülők, hátradőlünk a fotelban, és azt gondoljuk, mindent megtettünk, a gyerek színezett eleget, vele semmi gond nem lehet ezek után az iskolában.
Aztán eljön a szeptember, és heteken belül kiderül, hogy a gyerekek közel fele valamilyen problémával küzd.
Ilyenkor jön a kapkodás, hogy most akkor mi legyen…gyorsan vegyünk még egy munkafüzetet, hogy még többet gyakorolhasson…
Előre szólok, ez a legritkább esetben segít!
Egy gyerek nem gép, akin megnyomunk egy gombot, vagy megszereljük, és máris helyesen működik.
Sajnos a legtöbb változáshoz nem elég két hét, hanem bizony hónapok kemény munkája szükséges.
Ezért aztán nagyon fontos, hogy valóban iskolaérett legyen a gyermekünk, illetve hogy az első osztályos tanító néni ne a szorzótáblával kezdje az első osztályos matematikaórát.
Egy mini sorozatban megmutatom, mit tehetsz azért, hogy a te gyermeked valóban éretten kezdje az első osztályt!
Ne aggódj, itt nem találsz újabb képességfejlesztő munkafüzetet, és nem kell még három oldalnyi logikai feladatot megoldani.
Azonban készülj fel: azt kérem majd, hogy osztatlan figyelmet, és időt adj a gyermekednek! Beszélgess vele, figyelj rá, játsszatok egy jót!
Ne félj, nem fognak kirúgni a munkahelyedről, és a mosogatásra is marad időd.
Először is, ugye van egy 6-7 éves gyermeked…és bár minden gyerek más és más, azért abban most egyformák, hogy szeptemberben elkezdi az első osztályt.
Hogyan is néz majd ki egy napja 4 hónap múlva?
Reggel felkel, megreggelizik, és elindul az iskolába. ott 4-5 órán keresztül korának megfelelő irányított tevékenységet folytat. Igen, a hangsúly az irányított szón van! Nem azt csinálja majd, amihez kedve van, hanem bizony azt, amit a tanító néni jónak lát.
Remélhetőleg a tanító néni kellőképpen motiválni fogja a gyermekedet, és tetszenek majd neki a feladatok, játékok.
Az a tapasztalat, hogy sokkal könnyebben alkalmazkodnak az iskolai foglalkozások rendszeréhez azok a gyerekek, akik nem először vesznek részt irányított foglalkozásokon, mint azok, akik általában szabad játékkal töltik az idejüket. Biztosan neked is vannak olyan emlékeid, hogy valamihez nem volt kedved, aztán mivel muszáj volt, mégiscsak kipróbáltad, és nem bántad meg, sőt, utólag nem értetted, miért is ódzkodtál eleinte. Ezzel a tapasztalattal könnyebben kipróbálsz újra egy ilyen programot.
Ne ijedj meg attól, hogy valami olyat kérjünk a gyermekünktől, ami alól nincs kibúvó.
Keresve sem találnánk alkalmasabb dolgot, mint a házimunka!
Most megmutatom, hogy igenis lehet érdekes, hasznos, és felettébb sokrétűen fejleszti a tanuláshoz szükséges képességeket!
Ráadásul egy heti programot kapsz most tőlem, érdemes kipróbálni!
Tehát akkor jöjjön a ruhák elpakolása!
Egy 5-6 éves gyerek simán megtanulja egy hét alatt! Hogyan kezdj hozzá?
Szánj rá időt, és hívd oda magad mellé! Természetesen ne akkor hívd, amikor éppen elmélyülten játszik…
1. nap:
- pakold ki a száraz ruhákat az asztalra, ágyra, kanapéra, ahová szoktad!
- válogassátok szét a ruhákat: melyik apáé, anyáé, a tesóké, és az övé?
- kérd meg a gyerkőcöt, hogy párosítsa össze a zoknikat!
2. nap:
Az első napi munkát végezzétek együtt, majd kérd meg, hogy a saját ruháit válogassa szét: egyik kupacban lesznek a pólók, másikban a nadrágok, és így tovább!
3. nap
Ismét hívd, amikor a ruhákat pakolod, és csináljátok meg közösen az eddigieket. Utána mutasd meg neki, hogyan kell ruhát hajtogatni, zoknit gombolyítani!
4. nap
Megint közösen pakoljatok, de a szekrénybe pakolásnál is maradjon melletted, és segítsen!
5. nap
Ma teljesen egyedül pakolja el a ruhákat!
A ruhák elpakolásához segítséget is adhatsz neki: készítsetek kis kártyákat a polcokra, fiókokra, hogy pontosan tudja, mit hová kell tennie.
A kártyák a hírlevélben érkeznek, innen tudod kinyomtatni.
A kártyák fekete-fehér rajzok, így kiszínezhetők, dekorálhatók. Utána lamináld, hogy tartós maradjon!
A míg színezi a gyerkőc, beszéljétek meg az egyes ruhadarabok nevét! Itt kiderülhet az is, ha valamelyik ruhadarabnak nem ismeri a pontos nevét!
A kártyákat laminálás után gyurmaragasztóval erősítsd a fiókra, polcra – oda, ahol a gyerkőc adott ruhadarabjait tartjátok!
Így egyszerűbb lesz számára a pakolás.
Ezzel megtanul halmazokat alkotni (apa ruhái – anya ruhái – saját ruhái, valamint: pólóim-zoknijaim – nadrágjaim, stb)
A zoknipárosítással az egyforma-különböző fogalmakat gyakorolja, illetve fejlődik a finommotorikája.
Keressetek öltözős versikét, és ismételjétek gyakran a héten! Pl. reggel, az öltözés során indítsd el a zenét! Vidámabbá teheted vele a reggeleket!
Találtam egyet ITT és persze Halász Judit dala is az öltözködéssel kapcsolatos.
Játékok a hét napjaira:
1. nap
Gombolós játék: van otthon két darab használaton kívüli férfiing?
Ha igen, akkor most itt az idő, hogy hasznos játék készüljön belőlük! Arra figyelj, hogy egyforma számú gomb legyen mindkét ingen!
Vágd ki a az ing középső, gombolós részét!
Aztán vegyél elő egy dobókockát, és játsszatok! Felváltva dobjatok a kockával, majd annyi gombot gomboljatok be, ahányat dobtatok!
Ki gombolta össze elsőként az ing két felét? Ő a nyertes!
2. nap
Öltözős verseny – vedd elő a rongyoszsákot! Pakolj ki belőle annyi ruhát, amennyit csak tudsz….rakj be egy mozgalmas, vidám zenét, ami minimum 2 percig tart! Aztán hajrá, a feladat: mielőtt vége lenne a zenének, minél több gúnyát húzzatok magatokra! Kinek sikerült többet magára vennie?
Mit gondolsz? A suliban gyorsan átöltözik majd tornaórára?
3. nap
Memorizzunk, kicsit másképpen! Nyomtasd ki a ruhadarabokat, vagy a zoknikat két példányban, így lesz egy memori-készleted. Hogy kicsit érdekesebbé tegyük a játékot, nem csak úgy egyszerűen magunk előtt gyűjtjük a párokat, hanem “szárítókötélen”.
Házilag egyszerűen tudsz barkácsolni kartondoboz és gumipertli segítségével egy kisebb szárítókötelet.
A papírzoknik párosítása jó alkalom a jobb-bal gyakorlására is! A csipeszelés pedig előkészíti a kis kezek izmait a sok írásra!
4. nap
Öltöztetős játék – a neten sokféle öltöztetőbabát találsz, én is készítettem egy egyszerű változatot, ezt a hírlevélben találod.
5. nap
Egy szuper bingó játék, amit szintén a hírlevélben találsz meg. Ebben a ruhadarabok neveit és színeit kell villámgyorsan egyeztetni, kódolni. Ez a kódolás egyben az olvasás egyik alapfeltétele is.
További 10 hét játékosan – KATT IDE!
Ez a poszt neked szól, ha szeptemberben iskolába megy a gyermeked. Ha nálad éppen nem aktuális, akkor oszd meg azokkal a…
Posted by Gyereketető on 2015. április 20.
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Játéktárban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Kedves Virág! Ismét – sokadszor – kalapot emelek! Az ötleteid kapcsán mindig arra gondolok, hogy ez olyan egyszerű, miért is nem jutott eszembe! 🙂 Nagyon tetszik, ahogyan rámutatsz, hogy hétköznapi tevékenységekkel milyen egyszerűen tudnak új képességekre szert tenni. Valójában az a nagyszerű, hogy az ötleteid által tudatosulhat bennünk, szülőkben, hogy egyes tevékenységek milyen képességeket fejlesztenek, és így tudatosan alkalmazhatjuk ezeket, miközben gyengül a lelkiismeret furdalásunk is, amiért nem drága kütyükkel vagy drága fejlesztő foglalkozásokon pallérozzuk a csemeténk elméjét. A kicsivel úgy 16-17 hónapos kora óta mosunk együtt. Úgy kezdődött, hogy odajött és elkezdte kiszedni a ruhákat a mosógépből, és odaadta. Mondtam neki, hogy adogassa, én majd kiteregetem. Amikor a kezembe adta, mondtam a ruhadarab nevét, és hogy kié. Néhány alkalom után tévedhetetlenül besorolta az összes darabot, pl. anya polója, apa nadrágja, stb. Most 23 hónapos, és már segít mosás előtt kiválogatni a szín szerint a ruhákat, majd berakja a gépbe és a végén megnyomhatja a gombot. Teregetésnél a csipeszeket adogatja – szín szerint szoktam kérni. Most tudatosult bennem, hogy ezekkel milyen sokat is tanul! Köszönjük!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kedves Anita!
Köszönöm, hogy ezt leírtad! Nagyon tömören és egyszerűen megfogalmaztad 🙂 Örülök az összefüggésnek a drága kütyük és a lelkiismeret furdalás, illetve az egyszerű mindennapi tevékenységek között 🙂