Rossz hír, hogy egyre több a beszédhibás kisgyermek az óvodákban. Jó hír viszont, hogy legkésőbb az ovi utolsó évében minden kisgyerek eljut logopédiai szűrésre, és a legtöbb esetben ez az év elegendő is arra, hogy néhány hang ejtését kijavítsa a gyermek. Sokszor hallom panaszkodni a szülőket, hogy a logopédiai fejlesztés nem kezdődik előbb. Néha persze jogos a kritika, vannak esetek, amikor jó volna, ha előbb kerülne szakemberhez a gyerkőc. A logopédiai terápia klasszikus időszaka azonban a nagycsoport. A megfelelő kiejtés kb 4,5 éves korra alakul ki. Eddig azonban teljesen elfogadható, ha pösze egy kisgyermek, ezért is nevezzük ezt élettani pöszeségnek.
Nagyjából öt éves korára válik éretté egy kisgyermek arra, hogy a terápia céljainak megfelelően tájékozódni tudjon a saját szájában. Furcsán hangzik, ugye?
De gondoljunk csak bele: a “Tedd a nyelved a felső fogsorod mögé!” utasítás milyen biztos téri tájékozódást, testsémát feltételez!
- Először is a szájuk nincs szem előtt, mármint csak tükör segítségével látnak bele. (ugye, van tükör a lakásban, ahol bármikor nézegetheti magát?)
- Másodszor pedig pontosan ismernie kell a “felső” és “mögé” irányokat.
- Harmadszor pedig a mozdulatot kivitelezni nem annyira könnyű, mint gondolnánk. A szülők nagy része sem tudja elsőre pontosan megcsinálni elsőre.
A pöszeség kialakulásának okai nagyon sokfélék lehetnek. Ide tartoznak a fogsor és a nyelv rendellenességei, a halláscsökkenés, az észlelés zavarai, a beszédben használatos izmok gyengesége, a beszédmozgások fejletlensége. Épen ezért mindig fontos, hogy megfelelő szakember foglalkozzon a gyermekkel!
Soha ne hallgassatok a játszótéri anyukákra; néha olyan tanácsokat hallok, hogy égnek áll a hajam. Jobb, ha le sem írom, milyen technikák terjednek például az “R” hangzó javítását illetően…
Ugyanakkor otthon, néhány játékos gyakorlattal sokat ügyesíthetjük a beszédszerveket. Mindezt anélkül, hogy bármilyen kárt okoznánk, vagy nehezítenénk vele későbbiekben a logopédus munkáját.
Fontosnak tartom azonban leszögezni, hogy bármilyen beszédhibával, mely 5 éves korig spontán nem javul, mindenképpen logopédus segítségét kell kérni!
A gyerekek biztosan szívesen vesznek részt ezekben a játékokban. Csupa-csupa érdekes dolgot lehet művelni pár szál ropival, egy kiskanál Nutellával, gyertyával, ajakbalzsammal, zizivel, hogy a többiről ne is beszéljek!
Nézzük meg, mi mindent!
Nutella, lekvár: kenjük be vele a gyermek ajka feletti és ajka alatti részt, majd feladat: lenyalni a finomságot!
Labello, ajakbalzsamok: kifejezetten ajánlom, hogy a gyerkőc maga kenje az ajkát, ha kiszáradt. Még akkor is, ha jó nagy maszatolás a végeredmény, mert ezáltal a test-tudata fejlődik is fejlődik.
Gyertya: ha beszédhibás gyermek van a háznál, vezessük be a gyertyafényes vacsorákat! A gyertya elfújása lehet valamilyen kiváltsághoz kötött (pl. aki mindent megkóstolt, legkevesebbet morzsált mellé, stb, a nevelési célnak megfelelően). Az elfújást is lehet variálni: minél messzebbről kell elfújni, vagy csak lobogtatni szabad a lángot, stb.
Szívószál: lehet vele pingponglabdát fújni, papírgalacsinokat áttenni egyik tálból a másikba, sűrű italokat (joghurt) inni. Mind az ajkak izomzatát erősítő gyakorlat!
A teljesség igénye nélkül összeszedtem néhány játékot, amit a gyerekek nagyon szeretnek:
Nyújtsd előre a nyelved, és tarts meg rajta egy ropiszálat! Meddig tudod megtartani?
Szívj fel egy gumicukor szálat anélkül, hogy kinyitnád a szádat! (lehet spagettivel is gyakorolni)
Szorítsd az ajkaddal a gumicukrot, én megpróbálom elvenni tőled!
Nyisd ki nagyra a szád, a felső fogsorod mögé tegyél egy ropiszálat, majd a nyelveddel tartsd meg ott! A szádat ne csukd be közben!
Tarts meg egy ropiszálat a nyelveddel az ajkad felett! Legyen a ropi a bajszod játékból!
Most az ajkaddal tarts bajszot! Ez kicsit könnyebb 🙂
Nyisd nagyra a szád, tegyél egy ropit az alsó fogmederbe, és a nyelved hegyével támaszd meg! Sikerül 5-10 mp-ig ott tartanod?
Kössük be a gyerkőc szemét (ha nem szereti, nem muszáj), és egy nyalókát tartsunk a szája jobb, majd bal oldalán, később az állánál, illetve az orránál – a feladat: megnyalni a nyalókát.
Formáljuk az ajkunkat pont akkorára, hogy egy levesgyöngy beleférjen.
Formáljunk “kanalat” a nyelvünkből, és tartsunk benne levesgyöngyöt, zizit. Városnézést is szervezhetünk nekik, nyelvünket jobb, majd bal oldalra sétáltatva.
Ha még több gyakorlat érdekel, ajánlom a Tisztán beszélek! – Logopédia online tanfolyamot!
A legtöbb oviban május végén már nincs logopédiai foglalkozás – mit tehetsz, hogy mégis fejlődjön nyáron a gyermeked? Hogyan és mit gyakorolj vele, amit még élvezni is fog? Katt a linkre!
Posted by Gyereketető on 2015. május 20.
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Játéktárban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Nagyon köszönöm ezt az összeállítást!
Viki
Kedves Viki, szívesen! 🙂
Virág, én azt szeretem nagyon, amikor mondják az anyukák, hogy a kétéves nem mondja az R _betűt_…
Kár, hogy ilyesmiket magán a logopédia foglalkozáson nem lehet használni – nekem csak a zizi fér bele az órába, a ropit pedig számolópálcikával szoktam helyettesíteni. Az idő mindig sürget, és az órákon ha csak 3 gyerek ül a tükör előtt, az már ideálisnak mondható…
Üdv, Nagycsaládos Kollégád
Fantasztkius! Végigolvastam a “cikket”, nagyon tanulságos volt a számomra! Nagyobbik kisfiam majus végén lesz 5 éves! 3 betűvel vagyunk gondban, ezek a S, CS, ZS! Most középső csoportos. Akkor még várunk nagycsoportos koráig a szakemberhez fordulással! Jó tudni, hogy nem kell elkapkodni a dolgokat! Remélhetőleg kinövi ezt a kis problémát!
Tisztelettel: Bernadett
Elolvastam a cikkedet. Az én kisfiam is az r hangot nem tudja kimondani. Már a logopédus szakemberhez is elküldött bennünket, mert szerinte le van nőve a nyelve és meg kellene metszeni. A szakember szerint viszont nem lehet jobban, mert akkor megsérti az eret. Ezeket a gyakorlatokat csináljuk mi is, de felfele nem tudja megcsinálni sem a kanalat sem a szája szélét megnyalni pedig már sok mindent bevetettünk és sokat gyakorlunk. Van valamilyen ötleted még? Köszönettel Anikó!
Kedves Anikó!
Ezek szerint jártatok logopédusnál, aki továbbküldött gégészetre. Ott felszabadították a kisfiad nyelvfékét? Vagy azt mondták, nem lehet?
Ha felszabadították, akkor az még időbe telik, hogy a logopédus segítségével sikerüljön eléggé felemelni. Vagy már ez az idő is eltelt?
Jártunk gégészeten és azt mondták, hogy nem lehet. Így küszködünk a logopédussal, gyakoroljuk a különböző feladatokat, de nem sok sikerrel. Nem tudom mit lehetne még csinálni.
Én elvinném másik gégészhez is…
Szeretnék egy hasonló – kártya – játékot ajánlani, ahol szintén a mimikáé a főszerep. A neve: Mimo
Beszerezhető a jatekpadlas.hu oldalon.
Köszönöm, Gabi! 🙂
Érdeklődnék, hogy melyik feladat fejleszti a K és a G hang ejtését. Lassan 4 éves a kislányom és megközelítőleg 10 hangot nem ejt helyesen. Azt mondták az oviban, még nem kell vele foglalkozni.
Köszönöm
Ha még csak négy éves a kislány, akkor valóban van még idő a hangfejlesztésre. Sokszor spontán is megoldódik. Viszont a K-G cseréjét (gondolom G helyett K-t ejt, ez a gyakoribb) nagyon sokszor okozza kisebb hallásprobléma. Nem kell nagy dologra gondolni, elég 1-2 középfülgyulladás…esetleg te észre sem vetted, mert lázas nem is volt. Mindenképpen elvinném a kislányt fülészetre, kérnék hallásvizsgálatot is.
Mivel a G-K egymás zöngés-zöngétlen párja, tehát lényegében ugyanúgy képezzük, csak a “G” esetében rezegnek a hangszálaink.
Először ennek megkülönböztetését gyakorolnám. Tegye a torkára a kezét, és morogjatok: “mmmmm”-érezni fogja, hogy “morog” a torka. Aztán ejtsetek “sss”-t, vagy “ttt”-t, (amelyiket tudja) és érezni fogja, hogy nem morog a torka. Ezt sokáig játszhatjátok, amíg ő maga biztosan nem tudja megkülönböztetni a kettőt.
Utána már inkább keress logopédust a munkához, mert nem mindegy, mely szavakkal kezd gyakorolni, illetve a logopédus tud korának megfelelő játékos gyakorlatokat adni a kislányodnak.
Szia érdeklődnék milyen gyakorlatok vannak r és l hangok gyakorlására. Kislányom most lesz 5 éves és még nem voltunk logopédusnál.
Köszönöm ezt a remek játéklistát! Én ugyan angoltanár vagyok, de a diákjaimmal is fogjuk ezeket gyakorolni, mert jól fogja fejleszteni a kiejtés iránti tudatosságukat. És persze remek móka lesz 🙂
Kedves Niki, így igaz! 🙂
Üdv! De jó kis gyakorlatok. Az én pici fiam még ugyan csak 4 éves, tehát még jócskán van ideje fejlődni a beszédének. Elég sok hangot ejt még rosszul, de remélem idővel sikerül ezeket majd megtalálnia. Ami nagyon nem megy, az a hátul képzett hangok (k, g- helyettük t-t és d-t ejt). Valahogy nem érzi, hogy ezeket ott hátul kellene képezni. Erre nincs valami jó kis gyakorlat? Köszönöm
Kedves Gabi!
Van még ideje a kisfiadnak. A k-g, d-t hangok cseréje nagyon gyakori, először elég, ha tudatosítjuk a gyerekekben, hogy más hangokról van szó. Játszatok vele olyat, hogy megállapodtok abban, ha k hangot hall az adott szóban, akkor kopog, ha t hangot hall, akkor topog. Az itt található játék képeit is használhatjátok (lesz folytatása is)
https://gyereketeto.hu/elsosokkel/hangok-differencialasa-jatek/
Kedves Virág!
Kisfiam aug 10-én lesz 3 éves. 1 hónapja elkezdett dadogni. Gyerekorvos szerint nem kell vele semmit csinálni, elmúlik. Azt látom rajta, hogy nagyon zavarja. Mit tegyek? Járjon logopédushoz, vagy pszichológushoz? Előtte tisztán, szépen, mondatokban beszélt. Ezért nem értjük mi történt, és hogyan orvosoljuk a dolgot. Válaszát előre is nagyon köszönöm.
Kedves Klári!
Kedves Klári, 2-3 éves korban gyakori jelenség, hogy a gyermekek dadogni kezdenek. Ez az az életkor, amikor már teljes mondatokban beszél, gondolatban szépen össze tudja rakni a mondanivalóját, de a beszédszervei még nem elég ügyesek ahhoz, hogy ezt a megfelelő tempóban el is tudja mondani. Szókincse sem annyira gazdag, néha elfelejti, mit is akart mondani, így ismétli az előző szavakat, keresgéli a következőt, stb.
Mivel gyakran előfordul ebben az életkorban, ezért élettani dadogásnak nevezzük. Legtöbbször pár hónapon belül magától elmúlik. Semmi teendő nincs vele egyelőre. 🙂
Virág! Én is köszönöm neked ezt az összeállítás! Van, amit már gyakorlunk legkisebbemmel, de van benne olyan is, amit nem ismertem, köszi! Ő 6,5 éves, szeptemberben kezdi a sulit, de a beszéde még mindig nem tiszta 🙁 Leginkább az r hanggal van gondja. Nyelve kétszer lett felvágva, logopédusnál 2. tanévünket húztuk le, itthon is gyakorolunk és mégsem…. 🙁 A két tesónál nem volt ilyen gond, teljesen tisztán beszéltek/beszélnek.
Szia! Én érdeklődnék, hogy a megkésett beszédfejlődést logopédus tudja orvosolni? Nem mint diagnosztizált dologra gondolok. Unokaöcsém októberben tölti a 4 évet és a beszédét nem tartom korának megfelelőnek. A szókincse sokat fejlődött, de továbbra sem túl nagy. Mondatszerkezetet alkotni csak az utóbbi fél évben kezdett, de nyelvtanilag legtöbbször hibás, nem jó a ragozás, toldalékolás stb. Nem értek hozzá, így nem tudom, hogy aggódjak e vagy ne. Normális az ha valakinél később alakul a beszéd, vagy vigyük el szakemberhez? Válaszod köszönöm előre is.
Kedves Alexandra!
Igen, logopédus tud segíteni! És mindenképpen érdemes felkeresni a szakembert. Egy kisgyereknek nagyon frusztráló érzés, ha nem tudja korának megfelelően kifejezni a gondolatait, érzéseit.
Kislányom 4,5 éves és nagyon sok mássalhangzót nem tud kimondani N,K,R,G az N helyett M, Z helyett J, G helyett D, K helyett T Szeretném tanácsát kérni. Köszönöm szépen előre is.A ropis gyakorlatok sem nagyon mennek neki, öklendezik tőle.
Kedves Marcsi!
Ha ennyire sok hangra kiterjedő beszédhibája van a kislánynak, akkor mindenképpen logopédus segítségét kell kérni. Ő fog dönteni a hangok javításának sorrendjét illetően, és ezekhez igazítja a gyakorlatokat is. A kislány még nagyon pici a komolyabb munkához, pl. a ropis feladatokkal még várnék. Viszont be lehet kenni az ajkait nutellával, pl. fogmosás előtt, és tükörben nézve saját magát jó móka, hogy lenyalja a nutellát! Szívószállal biztosan tud már inni sűrűbb joghurtot, az is erősíti az ajkak körüli izmokat, később még jól jönnek, ha már logopédus foglalkozik vele.
Lehet galacsinokat fújni, állatok hangját minél pontosabban utánozni. 🙂
Kisfiam 3 éves, szeptembertől óvódás, elég későn kezdett beszélni, kb egy éve.A mozgása nem megkésett, 9 hónapos kora óta jár, akrobata gyerek. Korábban mutogatással, hangokkl fejezte ki magát. Nagyon sok hangot nem ejt ki, az s-t, cs-t, f-t, h-t, r-t, legtöbbször az ö-t sem, néhány szóban viszont igen, sokszor nem mondja a k-t, hanem t-t ejt, idegenek nem mindig értik a beszédét. A háziorvosa megnyugtatott, hogy ez még élettani pöszeség, az óvódai beíratkozáskor viszont jött a hidegzuhany: a vezető óvónéni szerint ezzel már foglalkozni kellett volna, beszédfejlődés szempontjából sni-s gyerek lesz, ha nem foglalkozunk vele, logopédust keressünk fel, és szakvéleményt vigyünk, hogy járhat egyáltalán a fiam egy nem sni-s óvodába. Kérdésem, valóban sürgető a fejlesztés, mehet e gyerek késői beszédfejlődés miatt 3 évesen normál óvodába?
Kedves Ani!
Az óvodavezető látta a kisfiadat? Beszélt vele néhány szót?
Azért kérdezem, mert ha igen, akkor így , hogy én nem láttam a kisfiadat, nem ismerem az óvodavezetőt, inkább az ő véleményét tartom relevánsnak.
Mindenképpen mutasd meg logopédusnak a kisfiadat!
Tapasztalatom szerint az orvosok sokszor megnyugtatják a szülőket, emiatt késik a szakszerű segítség, később pedig már sokkal nehezebb behozni a lemaradást.