Ha átmozgatod a gyerekeket, annak több előnyét is gyorsan megtapasztalhatod.
Először is, mozgásos feladatok után könnyebben elcsendesedik az osztály.
Másodszor pedig sok gyerek könnyebben tanul, ha mozgásos tapasztalat is megerősíti a tanulási folyamatot.
Harmadjára: ezek a játékok nem igényelnek anyagi ráfordítást, mégis élménnyé teszik a tanulást! Használjuk ki!
Ősszel, amikor még nem szokták meg, hogy egész nap a padban ülnek…
Télen, amikor kevesebbet mozognak…
Tavasszal, amikor legszívesebben az udvaron lennének…
Nyár elején, amikor még suli van, pedig a hátuk közepére kívánják…
Első órában, amikor tombol bennük az energia…
A második, harmadik, negyedik, ötödik órában, mikor jó lenne felfrissülni…
A hatodik órában, mikor már képtelenek egyhelyben ülni…
Kicsiknek, akik úgyis mindig mozognak, mint egy sajtkukac…
Nagyobbaknak, akik még mindig hatékonyabban tanulnak, ha mozgásos feladatokat adunk nekik…
A legnagyobbaknak, akik suli után csak a gépnél ülnek…
Kimaradt valaki? 🙂
Nemrég kaptam egy levelet, emlyben egy alsós tanító néni kért tanácsot, hogyan színesíthetné mozgásos feladatokkal az órákat?
Nekem meg beindult a fantáziám!
- Első órában: dátum elmutogatása: 2017. 5. 22. – 2 taps, majd ököl a magasba emel, 1 csettintés, 7 szökdelés páros lábon, 5 guggolás, 22 pislogás,
- Matematika órán szintén lehet mozgásokat kötni a számokhoz, garantáltan fogják szeretni a gyerekek, ha így közölhetik a helyes választ.
- Történelem órán is lehet egy ötperces évszám “kimittud”, amikor tapsolni, dobbantani, csettinteni, ugrálni, stb lehet. Biztos vagyok benne, hogy a nagyobbak is élvezni fogják.
- A többi órán, ahol nem fordulnak elő számok olyan sűrűn: tanár kérdez valamit, majd ad két lehetséges választ. Az egyik igaz, a másik hamis. A tanulóknak ki kell találni, melyik az igaz válasz. Aki az “a” lehetőségre szavaz: kettőt ugrik páros lábon, majd felfelé nyújtózik. aki a “b” lehetőségre szavaz, tapsol kettőt, és leguggol.
- Önálló munkánál: ha valaki elkészült, egy előre megbeszélt mozgássorozatot mutogat el.
- Igyekszünk minél több alkalommal kihívni a gyerekeket a táblához. Ilyenkor mindig egy megadott módon kell kijönni: tyúklépésben, páros lábon szökdeléssel, stb
- Ha egyszerű válasz adható a kérdésre, papírlapra írják a választ, és magasra emelik, miközben felfelé nyújtóznak.
- Az egyhelyben ülős feladatmegoldás helyett használjunk borítékokat, melyekben kérdések, megoldandó feladatok vannak. Ezeket rejtsük el a teremben, minden borítékban benne lehet a következő boríték helye, amit meg kell találni, illetve ehhez a borítékhoz is megadott módon lehet eljutni: ugrálva, rákjárásban, tyúklépésben, stb
- Olvasás órán is színesíthetjük mozgással a felolvasást: előre megbeszéljük, hogy az olvasmányban bizonyos szavakat hallva fel kell állni, vagy tapsolni kell, stb. Ilyen szavak lehetnek: színek, állatok, nevek, később a szófajok: múlt idejű ige, melléknév, stb
- Játsszunk activity-t! Egy-egy olvasmány, vers, történelmi esemény részletét kiválóan el lehet mutogatni.
- Használj babzsákot! Dobd annak, akitől a választ szeretnéd hallani!
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az egész óra ilyen mozgalmasan, zajosan tellik. De 10-15 perc ilyen jellegű rész segít abban, hogy a gyerekek könnyebben tudjanak utána a helyükön ülve, csendben dolgozni.
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!