Jól emlékszem, milyen furcsán néztek rám a szülők, amikor huszonegynéhány évvel ezelőtt megmutattam nekik a LOGICO játékokat.
Addig még lelkesek voltak, és tetszett nekik, amíg csak a feladatok megoldására, és ezzel gondolkodásra serkentette a gyermekeiket. Hanem amikor megfordítottam a lapot, és demonstráltam az önellenőrzés lehetőségét, akkor záporoztak a kérdések:
-Biztos, hogy ezt így kell? Tényleg a gyerek ellenőrzi?
-Nem lesz ez így jó, mert mindig csalni fog a gyerek!
-És hogy fogja így megtanulni, mi a helyes megoldást?
És valljuk be, nyomokban még mindig ott van ez a félelem bennünk, felnőttekben!
- Ne legyen szorzótáblás ceruzája, mert akkor nem tanulja meg a szorzótáblát, csak lelesi majd a megoldást….
- Ne használjon tolltartó bigyót, mert akkor nem tanul meg soha számolni….
- Ne használjon szótár alkalmazást, mert az életben nem tanul meg angolul…
Sorolhatnám tovább a példákat.
Valamiért nehezen akarjuk elhinni, hogy a sok-sok önellenőrzés pontosan az a képessége a gyermeknek, ami egyre jobban motiválja arra, hogy erőfeszítést tegyen, és minél kevesebb hibával dolgozzon!
Ilyenkor jó elővenni a saját élményeinket a tanulással kapcsolatban.
Emlékszem, hányszor néztem meg a szótárban az angol szavakat, mit is jelentenek pontosan! Amikor huszonakárhányadszorra újra kikerestem, már szinte biztos voltam a jelentésében, de azért nagy biztonságot adott, hogy újra és újra megnézhetem. Nemhogy eltántorított volna attól, hogy használjam az angol nyelvet, hanem éppen megerősített és motivált arra, hogy még választékosabban próbáljam meg kifejezni magamat.
Ezért nagy lehetőség a gyerekek számára, ha engedjük őket “puskázni”, azaz folyamatosan ellenőrizni a saját megoldásaikat.
A CD tokba helyezhető logikai játék is ellenőrző kártyákkal készült, akárcsak az Őszi lyukas kártyák.
A gyerekeknek érzelmileg is sokkal könnyebb azt a helyzetet kezelniük, amikor egy objektív visszacsatoláson keresztül kap jelzést arra vonatkozólag, hogy esetleg hibázott.
Az önellenőrzés egy nagyon fontos lépés a belső motiváció kialakulása során.
Azok a gyerekek, akik túl sok külső kontroll alatt élnek, kevésbé tapasztalhatják meg, hogy lehetőségük van a saját hibáik észlelésére, és ezek korrigálására.
Azt tapasztaltam, hogy egy-egy iskolai felmérőt, dolgozatot nem is néznek át, nem próbálják meg felülvizsgálni a megoldásaikat. Ez pedig előbb-utóbb a jegyekben is jelentkezni fog. Ördögi kör indul el, hiszen az érdemjegyek megint a külső kontrollt erősítik.
Ha azonban engedjük, sőt! bőségesen teret adunk annak, hogy a gyerekek a saját munkáikat ellenőrizzék, javítsák, akkor egy belső igényesség alakul ki, mely az önálló tanulási folyamatot segíti. Ennek segítségével pedig egy belső motiváció fogja hajtani őket afelé, hogy a saját munkájukat átnézzék, korrigálják, az esetleges hibákat javítsák.
A tanulás lépései a próbálkozásokon, gyakorláson keresztül vezetnek a képesség kialakulásáig, majd ez után következik a tényleges TUDÁS. Az első három lépcsőfokon azonban rengeteget hibázunk, és ezeket a hibákat meg kell tanulnunk magunknak javítani.
A webshopban ezek a játékok erősítik, segítik az önellenőrzés alakulását!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Játéktárban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!