Tudom, éppen Szilveszter van…hogy lehetne már Szilveszterkor tanulni? Pedig a gyerekek ezt csinálják: tanulnak, tanulnak, tanulnak, minden percben. És élvezik is minden pillanatát – egészen addig, míg iskolába nem kerülnek. 🙂
A Szilveszter különösen jó alkalom arra, hogy az órával, idővel ismerkedjenek. Ha ügyesen használjuk ezt a lehetőséget, gyermekünk máris közelebb kerül az időbeli viszonyok meghatározásához.
Egy ötlet: szervezzük meg a délutánt pontosan, óráról, órára. A programokat tegyük be egy-egy borítékba, melyre rajzoljuk rá, mikor kezdjük az adott tevékenységet.
Legyenek a gyerekek a borítékfelelősek, azaz figyeljék, mit mutat az igazi óra, és keressék ki a hozzá tartozó borítékot.
Az óra tanulása persze nem olyan dolog, amit egy délután alatt el lehet sajátítani. Sokkal hosszabb folyamat ez.
Az ünnep után is folytassuk a tanulását! Sok kudarctól kíméljük meg magunkat és gyermekünket is, ha betartjuk a következő lépéseket:
- Először is szerezzünk be egy játék órát, vagy készítsünk egyet mi magunk. Ehhez szükségünk lesz egy ilyen lapra (magunk is megrajzolhatjuk).
A percek megtanításához létezik egy szemléletes módszer, összesen ennyi kell hozzá: a két körlap, mutatók, és Milton kapocs.
A lapokat összeállítjuk, Milton kapoccsal rögzítjük.
(A sablonokat a hírlevélből tudod majd letölteni.)
- Ismertessük meg a számokkal! (5-6 éves korban már különbséget tudnak tenni arab és római számok között, és képesek megtanulni mindkét formát)!
-
- Magyarázzuk el, hogy a nagymutató mutatja a perceket, kismutató az órát.
-
- Eleinte csak egész órákat állítsunk be, magyarázzuk el, hogy ha a nagymutató a 12-n áll, a kicsi pedig az 5-n, akkor pontban 5 óra van. Igyekezzünk a valódi órán is elkapni ezeket a pillanatokat, hívjuk fel a gyerekek figyelmét arra, hogy most pont 4,5, 6, vagy akárhány óra van.
-
- Ismerkedjünk meg a negyed és fél fogalmával. Igyekezzünk félbe illetve negyedbe vágni mindent, ami csak
- vágható. (narancs, alma, kenyér, zsemle, stb)
-
- Ha már biztosan megy a fél és a negyed meghatározása, akkor jöhet a háromnegyed fogalma.
-
- Ez után állítsuk a játékórát negyed-fél-háromnegyed-re, és gyakoroljuk ezt: negyed hat, fél öt, stb. A valóságban is figyeljük ezeket az időpontokat, és kössük ezekhez a vacsorát, a játszóteret, a közös játékot, és amit csak lehet.
-
- Játsszunk sokat az idővel! Pl. maradjunk csendben 1 percig! Olvassunk negyed óráig, stb…használjuk sokszor az idő meghatározásokat!
-
- Amikor már biztosan meg tudja határozni a negyed-fél-háromnegyed-egész órákat, akkor következzen, hogy ezek el is múlhatnak 1, 2, 3, stb perccel.
-
Egy-egy lépés közötti idő egyénileg nagyon eltérő lehet.
Vannak gyerekek, akik egy hét leforgása alatt megtanulják a pontos idő leolvasását, vannak olyanok, akiknél hónapokig tart ez a folyamat.
A következő játékot a hetedik lépést követően tudjátok játszani!
Szabálya a következő:
Középre teszünk egy játék órát, és az első játékos húz egy kártyalapot.
Például ezt:
Erről a lapról leolvassa, mennyi az idő, majd beállítja a játékórán.
A kék pöttyök jelentik az órákat, tehát erről a kártyalapról a negyed hat olvasható le. Öt pötty, öt óra, és még egy negyed kör.
Ha ebben már profik vagyunk, akkor egyszerre kettő kártyalapot húzunk, egy ilyen kék pöttyöset, és hozzá egyet a sárga pöttyös pakliból, mely megmutatja, hány perccel múlt el negyed hat.
Ha sikerült jól beállítani az órát, akkor a következő játékoson a sor.
A játék tovább bonyolítható, ha szabályként megállapodunk abban, hogy a következő játékos csak akkor állíthatja be az órát, ha az későbbi időpontot mutat. Ilyenkor az nyer, aki többször tudja beállítani.
Játék végén a perc-kártyákon szereplő perceket össze lehet adni, át lehet váltani órára.
A játékosok a náluk lévő órák kártyáit is sorba rakhatják.
Játszhatunk csak a perc kártyákkal is, ebben az esetben annyi percig kell valamit csinálni, amelyik perckártyát kihúztuk.
MÉG TÖBB SZILVESZTERI JÁTÉKÉRT KATTINTS IDE!
Az órás kártyák letöltési linkje a hírlevélben található.
IGEN, SZERETNÉK FELIRATKOZNI A HÍRLEVÉLRE, ÉS LETÖLTENI AZ ÓRÁS KÁRTYÁKAT!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Játéktárban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Szia, hogy tudom letolteni a sablonokat ha mar fel vagyok iratkozva a hirlevelre?
Nem engedi:(
koszi 🙂
Kedves Viola!
sajnos egy kicsit konkrétabb problémavázolásra van szükségem.
Hogyan próbálod letölteni?
Szia Virág,
hány éves korban érdemes megtanítani az órát a gyerekeknek?
Köszönöm a válaszod!
Szép napot!
Liv
Kedves Liv!
Attól függ, mit értünk óra tanításán…:)
Mert három éves kortól már nyugodtan elkezdhetjük használni ezeket a mondatokat:
– este 9 óra van, nagyon későre jár…
– hajnali 5 óra, még korán van…
Később rá is mutathatunk az órára: -nézd, 6 óra, most van vacsora!
Ezekkel a mondatokkal már az órát tanítjuk!
Amire talán te gondolsz, ahogy az iskolában is “tanulják” az órát, az akkor kezdődik, amikor biztosan felismerik a számokat, és át tudják lépni a tizes számkört 🙂