A kérdés költői, a választ nem tudom…de egyre több szülő panaszolja, hogy a tanító néni nem engedi. Persze nincs az a gyerek, akit ez a tiltás eltántorít, éppen ezért semmi értelme…
A számoláshoz eleinte majdnem minden gyerek az ujjait használja. Persze, hiszen mindig kéznél vannak, egyszerű előkapni, és használni őket. Így volt ez az emberiség történetében is. Ismeritek ezt a képet? Azt mutatja, melyik számot hogyan mutatták az emberek a kezük-ujjaik segítségével. Erről és a számjelölő rendszerekről bővebben ITT olvashattok. Nagyon érdekes:)
Az összetettebb feladatok elvégzéséhez azonban mindenképpen meg kell szerezniük gyerekeinknek a fejben számolás képességét. Ez nem mindenkinek megy könnyen. Tapasztalat, hogy egy gyerek addig fogja használni az ujjait a matematika órán, amíg arra neki szüksége van. Ezt nem lehet központilag megtiltani, sok tanító mégis ezt teszi. Hiába. A gyerekek találékonyak. Ha nem számolhatnak a pad felett, majd a pad alatt nyitják-zárják az ujjaikat. Mint minden esetben, tiltás helyett inkább az lenne a fontos, hogy elősegítsük azt a folyamatot, melynek során a gyerekek feleslegesnek érzik az ujjaik használatát, mert gyorsan eredményre jutnak a fejszámolás segítségével is. A gyerekek azért számláknak az ujjaikon, mert nem tudják elképzelni az összeadás-kivonás folyamatát. Ezért szükségük van arra, hogy a konkrét lépéseket láthassák is. Ha el akarunk képzeltetni valamit, akkor azt előbb szemléltetnünk kell. Íme néhány kapaszkodó, hogyan segítsük a gyerekeinket hozzá ahhoz, hogy az ujjakon való számlálás után fejben is megtanuljanak számlálni, összeadni és kivonni.
1.Amikor biztosan tudnak az ujjaik segítségével számolni (összeadni, kivonni), akkor próbálkozzunk meg azzal, hogy csukott szemmel végezzék el a műveleteket. A gyerekek nagyon fogják élvezni a játékot, és egy érzékszerv kiiktatásával már közelebb kerültünk az elvont képességek kibontakozásához.
(gondoljunk csak a népi játékokra,mint bújócska során a hunyó feladatára…hogyan is számoltunk? Csukott szemmel, bizony…)
2. Használjunk minél többféle segédeszközt a számoláshoz, hogy az elvont gondolkodásuk fejlődhessen. Az a gyerek, aki mindig korongok segítségével számlál, nehezebben fogja megérteni, hogy nem csak a korongok világában igaz az, hogy 2+2=4.
Számláljunk kupakokkal, gombokkal, pálcikákkal, babszemekkel, mindennel, amire csak lehetőség adódik. Majd ugyanúgy, mint az ujjainkkal tettük, számoljunk csukott szemmel is.
Sokat segíthet azoknak a nagyobb, másodikos-harmadikos gyerekeknek is, akiknél már elvárás az ujjakon való számolás elhagyása.
Vegyük elő a kupakokat, és számoljanak eleinte 10-es számkörben, majd ha ez már jól megy, akkor akár százas számkörben is. A szorzást is lehet gyakorolni csukott szemmel!
A gombok különösen sokféleképpen fejlesztik a matematikai képességeket. Meg lehet őket számolni, de csoportosíthatjuk őket színek, nagyság, lyukak száma szerint is. Le lehet őket rajzolni, fel lehet varrni (hány öltéssel is?), de különféle kézműves foglalkozásokon is előkerülhetnek.
3. Amikor már biztosan eligazodik a gyerek többféle számlálóeszközzel az adott számkörben, csak akkor vegyünk elő papírt-ceruzát, és kezdjük lerajzolni a műveleteket ábrákkal. Pl. két körtét, meg három körtét adjunk össze. Majd fokozatosan térjünk át a geometriai formákkal való szemléltetésre, pl. dominó, dobókocka pöttyei nagyon nagy segítség ezen a szinten.
4. Amikor már ezt is siker koronázza, leírhatjuk a műveleteket számokkal és műveleti jelekkel a matematika saját nyelvén.
Talán a képekből is látszik,mennyire nagy lépés vezet az ujjakon való számolástól a négyzetrácsos füzetig.
Ezt a lépést kell megtennie minden gyereknek nagyjából egy év alatt. Nem mindenkinek sikerül… Alább összeszedtem pár egyszerű játékot, kreatív szemléltető eszközt, ami segíthet azoknak a gyerekeknek, akik nehezebben lépnek ekkorát.
Használjunk papírpoharakat!
Tegyük növekvő, majd csökkenő sorrendbe a számokat, de rájuk írhatunk műveleti jeleket is.
Gurítsunk golyót! Minden gyerek kettőt guríthat egyszerre, a pontszámhoz össze kell adni a két lyuk feletti számot.
Készítsünk abakuszt házilag! Minden gyerek örül, ha alkothat. 🙂
Nagyobb lelkesedéssel fogja használni is, ha a saját keze munkája van benne!
Dominós játék, szerintem jól létszik a játékszabály. Többen is játszhatják.
Még egy dominós, ez nyomtatható, letölthető a linkre kattintva.
További matematikával, számolással kapcsolatos posztok IDE kattintva olvashatók.
Rengeteg számolós ötlet vár a Gyereketető facebook oldalán is!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Komolyan nem értem én sem, miért ne lehetne az ujjukon számolni.
Ha jól belegondolunk, közülünk is sokan előveszik, ha nagyobb számokat adunk, szorzunk, stb össze. Pld., ha a maradékokat nem akarjuk elfelejteni.
Most, első osztályban bizony “elővetetem” a kezüket, miközben én is az ujjamon mutatom, hogy mi történik.
Első osztály évvégén már a lányomnak sem engedték, hogy az ujjain számoljon, azok nélkül pedig nem tudott. Így a földön a szandálban a lábujjait nézte… 🙂
Ezért nyáron agyaltam. Neki második osztály elejére tudni KELL ujjak nélkül számolnia. De még meg kell fognia… Vettem szorobánt, s éjszakánként mindig egy leckével előre tanultam. (Mint anno az orosztanárok…)Nyár vége felé elkezdtünk napi 10 percet szorobánozni, s meg is lett az eredménye: rengetes sikerélménye volt az év eleji ismétléskor. Lassan jön a 100-as számkörben is a számolás, újra elővesszük! 😀
Pont erről beszéltem, igen. Ha nem használhatja a kezein az ujjait, feltalálja magát, és nézi a lábujjait…és mindenki rosszul jár…