Az elmúlt két hétben ebben a témában kaptam a legtöbb kérdést…nem megy a szavak hangokra bontása az iskolában.
Sajnos nem volt lehetőségem minden levélre személyesen válaszolni, ezért most ebben a posztban összefoglalom, hogyan tudtok a gyermekeiteknek segíteni ebben a folyamatban.
Először is, a hangokra bontás képességét egy hosszú folyamat előzi meg.
Senki se várja, hogy egy este leülnek a gyerkőccel az asztalhoz, a gyerek majd jól figyel, és fél óra múlva megy a hangokra bontás, mint a karikacsapás. A folyamatot a beszédtanuláshoz hasonlítanám. A gyermek szókincse napról napra növekszik, gazdagodik, és egyszercsak azt vesszük észre, hogy beszélget velünk.
Mit tehetsz, ha már elsős a gyermeked, és nehezen megy a hangokra bontás, a hangoztatás?
Először is, tudnod kell, hogy a logopédia foglalkozáson nagycsoportban minden gyerek megtanulja, tehát ez egy olyan képesség, amit biztosan elsajátít majd a te gyermeked is, esetleg egy kicsit több támogatásra van szüksége.
- Üljetek le egy tükör elé (fontos, hogy mindketten jól lássátok egymást benne)! A magánhangzókkal kezdjétek, ejtsd ki őket, szép hosszan, közben figyelj arra, hogy az ajkadról pontosan leolvasható legyen, melyik hangot ejted! Tehát az “Á” nál nyisd nagyra a szád, az “ó”nál kerekítsd, az “í”-nél húzd szét! Kérd meg a gyermekedet, tegyen ő is hasonlóan, utánozzon téged!
- Utána némán ejtsd ugyanezeket a hangokat, a gyermeked pedig találja ki, melyik hangot ejtetted!
- Most ejtsd ismét hangosan a magánhangzókat, eközben a gyermekednek adj egy gombolyag fonalat, és kérd meg, mindaddig tekerje le a gombolyagról a fonalat, amíg hallja a hangot. Amikor nem hallja, stop!, meg kell állni! Így alakul majd ki benne, mi is az a hang…mikor kezdődik, meddig tart.
- Válassz ki két magánhangzót! Beszéljétek meg a gyermekeddel, hogy ha az egyik hangot hallja, akkor tapsol egyet, ha a másik hangot hallja, akkor dobbant egyet!
- Ha ezek a gyakorlatok már jól mennek, jöhetnek a mássalhangzók! Soha nem szabad a mássalhangzóhoz magánhangzót kapcsolni, ha hangokra bontásról van szó! Tehát nem “em” vagy “mö” hangot ejtünk, hanem “mmm” hangot! A magánhangzókkal való ismerkedést azzal kezdjük, hogy a torkunkra tesszük a kezünket, és megállapítjuk, hogy zöngés vagy zöngétlen hangot hallunk. És ezekkel szoktam kezdeni: f, s, sz, stb, valamint m, zs, z, mert ezeket a legegyszerűbb önmagukban ejteni, és nagyon jól érzékelhető, melyik zöngés, melyik zöngétlen.
- Most gyakoroljátok azt, hogy hosszan vagy röviden ejtesz egy-egy hangot, már vegyesen a magánhangzókat, mássalhangzókat. Ha hosszan ejted, a gyermeked mutasson a csúszdázó gyerkőcre, ha röviden ejted, akkor az ugráló gyerkőcre! Figyelj, rá, hogy az elején nagyon nagy különbség legyen a hangoztatás hosszában, nem az a cél, hogy tizedmásodpercek között is különbséget tudjon tenni a gyermeked! (A hírlevélből letöltheted a csúszdázó és az ugráló gyerek képét is)
- Mondjatok mondókákat, olyanokat, melyek adják magukat a szótagolásra. Pl. An-tan-té-nusz, szó-ra-ka-té-nusz, stb
- Beszélgessetek robotnyelven! Ehhez nem kell külön foglalkozás-idő, egyszerűen napközben 3-4 alkalommal így beszélgessetek: – Mi-volt-az-e-béd-az-o-vi-ban? Ne vidd túlzásba, tényleg csak pár mondat legyen!
- Rajzolj egyszerű, hétköznapi tárgyakat, amelyek két szótagból állnak! Először ezeket “tapsoljátok le”, vagy törjetek ropit hozzá: pl. al-ma
- Mondd ki lassan, hogy “al”, aztán ismét lassan, hogy “ma”. -artikulálj úgy, hogy le tudja olvasni a szádról is, mit mondtál.
- Játsszatok 3-4 szóval is! Szótagoljátok, lassan, tagoltan kimondod a szót, majd a képeket a gyerkőc elé téve, némán ejtsd ki ezeket a szavakat, neki pedig fel kell ismernie!
- Ugyanezzel a három képpel folytatva a játékot most csak a szavak magánhangzóit ejtsd ki hangosan, a gyerkőc pedig találja ki, mire gondolsz!
- A hangok leválasztásánál mindig az első hanggal kezdjük, ezt a legkönnyebb meghallaniuk a gyerekeknek. Ezután következik a szó utolsó hangja, majd a legnehezebb a szó közben meghallani egy adott hangot! Ilyenkor is jól láthatóan artikuláljunk, mikor kimondjuk az adaóott szót, és nyugodtan hangoztassuk hosszabban az adott hangot a szó elején, vagy végén, ahol éppen keresni kell.
- Ha ez is biztonsággal megy, akkor következik csak, ahol elkezdtük: “bontsd hangjaira az alma szót! A-L-M-A”
- És egy jó hír: sokan kértétek, folytassam a csipeszelős hangvadász játékot a további hangokra is. Holnap érkezik is a következő rész, melyet a hírlevélből tudsz majd letölteni!
SZERETNÉM LETÖLTENI A CSIPESZES HANGVADÁSZ LAPJAIT, FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE!
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!
Kedves Virág!
Érdekldőnék, hogy a szavak hangokra bontása csipeszelős, járművek lapbook, madarak lapbook, illetve a gesztenye számolót el-e tudnád nekem küldeni? ugyanis amiket eddig küldtél hírlevélbe, és le lehetett tölteni a fejlesztő óráimon nagyon nagy sikert aratott illetve itthon is. nagyon ötletes és kreatív amiket kitalálsz. jó hogy vannak akik ilyen tehetséggel vannak megáldva. nagyon szépen köszönöm a segítségedet
Petra
Kedves Petra!
A csipeszelős hangvadász első része már a hírlevélből letölthető A-G-ig.
A Járművek és a Madarak lapbook megvásárolható a webshopban.
A gesztenyés számolót szintén a hírlevélben találod!
Nekem a s , a k és a l hangokhoz kellene a csipeszelős játék. Hogyan tudnék hozzájutni ? Köszönöm. Beatrix
Kedves Beatrix!
A hírlevélben lesznek benne! 🙂