“A kisfiam 4 éves, és még mindig nem tudjuk eldönteni, jobb vagy balkezes, mert hol a jobb, hol a bal kezét használja evésnél, sőt rajzolásnál is!”
“A kislányom most szeptemberben kezdi az iskolát, és nagyon aggódom, mert a papírján a kialakulatlan dominancia szerepel. Járunk mozgásterápiára is, de semmi változás, teljesen esetleges, melyik kezét használja! Okozhat ez problémát az iskolában?”
Több levélből most nem idézek, de rengeteg szülőt érdekelnek hasonló kérdések.
Emlékszem, amikor 16 évvel ezelőtt elvégeztem Kulcsár Mihályné: A tanulás öröm is lehet könyvéhez szervesen kapcsolódó képzést, egy iskolaigazgató meg is kérdezte, hogy ugye asztalt nem táncoltatok majd a gyerekekkkel…Még szakmai berkeken belül is gyanusan méregették az embert, ha azzal indokolt egy olvasási, vagy más tanulási zavart, hogy a gyerkőc laterális dominanciája kevert, vagy kialakulatlan. Aztán szerencsére egyre többen tapasztalták meg a mozgásterápiák hatását, és lett elismertebb a terápia.
Aztán ahogy lenni szokott, ma már a játszótéren terjednek a gyakorlatok, mintha varázsütésre minden problémára ez lenne a megoldás. Hallottam már szobatisztaságra, dadogásra, r hang kialakítására egyedül üdvözítő módszernek ajánlani. Az anyukák pedig lelkesen figyelik a három éves gyerkekeket, melyik kezükkel nyúlnak az alma után, és melyik lábukkal kezdik a mászást a csúszda lépcsőfokain.
Azt gondolom, nem árt, ha egy kicsit tisztábban látjuk, mikor és hol van helye a laterális dominancia alakulásába beavatkozni, illetve hogyan is működnek ezek a terápiák.
Amikor egy kisbaba megszületik, mindkét oldala ugyanolyan ütemben és mértékben fejlődik.
Ha netán ez nem így lenne, és a szülők bármilyen különbséget észlelnének a két oldal működésében, akkor ez nem azt jelenti, hogy már alakul a dominancia, és egy gonddal kevesebb, hanem nagy valószínűséggel valamilyen probléma áll fenn az izomtónus állapotában, ami terápiás beavatkozást igényel!
Gondoljunk csak bele, mi lenne, ha egészen pici korban már a domináns kézzel-lábbal kellene élnünk! A testünk valószínűleg aszimetrikusan fejlődne, és ennek sok hátrányát látnánk.
Az első fejlődési szakasz 2-4 éves korban figyelhető meg, ekkor jellemző, hogy a gyerekek hol jobb, hol bal kézzel rajzolnak, tevékenykednek. Ekkor egyszerűen nem érdemes még figyelni sem arra, melyik kezét használja a gyermekünk, inkább más fontos dolgokra koncentráljunk.
A következő két évben, 4-6 éves kor között a gyerekek többsége egyik kezét már előnyben részesíti, de még akkor is előfordulhat az, hogy az 5 éves gyerekünk egyszer csak, sokszor telejsen váratlanul a másik kezébe veszi a kanalat, a ceruzát, mint előtte. Teljesen normális dolog ez, de ilyenkor már figyelhetjük.
Azonban fontos, hogy tényleg csak figyeljünk!
Ne tegyük szóvá, főleg ne úgy, hogy a gyerkőc is hallja, mert nem jó, ha ebben bármilyen elvárást érez ezzel kapcsolatban, illetve azt gondolhatja, hogy valamilyen probléma van vele. Pedig nem.
A legtöbb gyermeknél 6-7 éves kora között egyértelműen kialakul a domináns oldal, ez nagyjából egybeesik az iskolakezdéssel.
Azt kell mondjam, ez egy nagyon optimális időzítés, ugyanis az első osztályban hátrányba kerülhetnek azok a gyerekek, akiknél még nem alakult ki stabil oldaliság.
Pedig 8-9 éves korig még minden gyereknek van ideje arra, hogy egyértelműen és következetesen döntsön valamely oldali keze-lába érzékszerve mellett, vagyis hogy stabil legyen a domináns oldalisága.
Hogyan tudhatjuk meg, melyik kéz-láb, szem-fül a domináns a gyermekünk esetében?
Játszótéren hallottam azt is, hogy milyen egyszerű módszer létezik erre: azt mondod a gyermekednek, kalapáljon egy szöget a fába. Amelyik kezében a kalapácsot fogja, az a keze a domináns. Azonban kérlek, ne a játszótéren tájékozódj!!!
Mi a probléma ezzel a módszerrel?
Gondolj csak bele: ha a gyermeked oldalisága még nem alakult ki, akkor hétfőn a jobb kezébe fogja a kalapácsot, kedden pedig a bal kezébe. Szóval akkor melyik keze is a domináns?
Mivel segíthetem a dominanciák biztos kialakulását?
Szülőként leginkább az eszközök használatával. Mire gondolok?
Étkezéseknél az evőeszközök legyenek kikészítve már egészen kicsi gyermeknek is. Természetesen ekkor még csak a kanálra lesz szüksége.
Később engedd, hogy ő vágja a banánt, sajtot – természetesen nem a legélesebb nagykéssel!
Kézmosásnál ő nyomja a szappant a flakonból, vagy még jobb, ha hagyományos szappant (is) használtok, és a kezé maga szappanozza be.
Hagyj időt arra, hogy önállóan öltözzön/gombolkozzon!
Adj ollót a kezébe!
A boltból hazafelé, vagy a játszótérre menet legyen egy kis csomagja, amit ő cipel hazáig. (pl. a homokozó vödör, vagy pár zsemle)
Ezekkel kapcsolatban rengeteg hasznos ötletet mutatok még a JOBB és BAL online programban!
Egy szakember ennél sokkal összetettebb módszerekkel méri fel a gyermekedet, és személyre szabva állítja össze a terápiás feladatsorokat.
Összességében elmondható, hogy a terápia elsőként a nagymozgások fejlesztését célozza meg, és lényegében a spontán fejlődési szakaszokat újraéli a gyermek. Ennek során az idegrendszer egy új lehetőséget kap, hogy pótolja az éretlen mozgásformákat. Ilyenkor az idegrendszer visszalép arra a szintre, ahol a fejlődés megrekedt. Ezt terápiás regressziónak hívjuk, ilyenkor a gyerek meglévő képességei is gyengülhetnek, majd ezt követően elindul a látványos fejlődés.
Ezzel párhuzamosan rengeteg játékos tapasztalattal “kínáljuk meg” a gyermeket, hiszen ezeket az ismereteket játékos módszerekkel a legegyszerűbb átadni! Összesen 50 játékot fogok megmutatni a JOBB és BAL online program során!
Végül a válasz a poszt elején feltett kérdésekre 🙂
Az első esetben teljesen normális élettani jelenségről van szó, egy négy éves gyerek így “tanulja”, kísérletezik azzal, melyik oldalát válassza majd.
A második történetben szereplő kislánnyal sincs különösebb probléma, hiszen 8-9 éves korig még belefér a normál fejlődésmenetbe a kialakulatlan dominancia, azonban az olvasás-, írás-, matematika-tanulást tekintve ez sajnos okozhat problémát. Ilyen esetben fontos, hogy az idegrendszert arra ösztönözzük, hogy „döntsön” az egyik oldali kéz irányításáról, majd a domináns kézhez „igazítjuk” a szem, láb, fül dominanciát is. Az iskolai tanulás szempontjából a legfontosabb, hogy a domináns kéz és a domináns szem ugyanazon oldali legyen. Azonban a legújabb kutatások a láb dominanciáját a matematika tanulásával hozzák összefüggésbe, illetve az olvasási képességeknél egyre nagyobb figyelmet szentelnek a fül dominanciájának kialakulására is.
Ha a posztot hasznosnak találtad, iratkozz fel a hírlevélre is, így más érdekes és hasznos tartalmakról is értesülhetsz!
Letöltötted már a JOBBRA-BALRA játékot?