A hiperaktivitás-figyelemzavarral küzdő gyerekek legnehezebb terepe kétségkívül az iskola.
Más területen sem egyszerű az életük, de az iskolai szabályaihoz különösen nehéz alkalmazkodniuk.
Ebben a helyzetben létfontosságú, hogy a szülő és a pedagógus képes legyen együttműködni a gyerkőc érdekében.
Egyikük sincs könnyű helyzetben: a szülő dolga, hogy a saját gyermeke érdekeit védje, a pedagógusnak azonban az osztály egészének érdekét kell szem előtt tartania.
Mégis azt gondolom, igenis létezik a közös összefogás a gyermek érdekében, és vannak erre igen jó példák.
Életem során többször kerültem abba a helyzetbe, hogy a szülő is, és a pedagógus is megbízott bennem. Ennek az együttműködésnek eredményeképpen sikerült olyan alapokat lefektetnünk, amelyek mentén a hiperaktivitás-figyelemzavar tüneteit mutató gyerkőc helyzete sokat javult az osztályban, és tanulmányi eredményei is egyre jobbak lettek.
Ebben a posztban az elveket osztom meg, melyekről úgy gondolom, nem úszhatja meg sem a szülő, sem a pedagógus.
Sok munka? Igen, az.
Megéri? Azt gondolom, ez nem kérdés, a hiperaktív gyerkőc egyetlen esélye…
1. Napi és heti viselkedés értékelés
Fontos lenne végre a szemléletváltás: nem csak akkor jelzünk az értékelőlapon, amikor a gyerkőc szemtelen, nem figyel, vagy zavarja az órát. A lapon annak is szerepelnie kell, hogy segített egy társának, hogy bekiabálás helyett jelentkezett, hogy időben felöltözött, amikor udvari szünet volt.
Ilyenkor az első észrevétel a következő szokott lenni:
-De hát nem dícsérhetem meg mindenért, ami amúgy az elvárható minimum! A többi gyerektől is ezt várom el, ez alap.
Erre én mindig azt mondom: nem kell megdícsérni, elegendő, ha észreveszed!
A hiperaktív gyerkőc nem arra vágyik, hogy állandóan ajnározzuk: milyen ügyes vagy! 2 percig csendben tudtál maradni! Ő pontosan tudja, hogy ezt a lécet mások simán megugorják, és ő is ezt szeretné. Csakhogy neki nem megy…
Ha egy napi értékelésben megemlíted, hogy időben elkészült a feladatával, ez elég. Tudni fogja, hogy ha egyszer sikerült, máskor is meg tudja majd csinálni.
Ezek a visszajelzések azonban nagyon fontosak számára!
Az iskolai értékelések fontosak a szülőknek is, és fordítva: fontosak lehetnek a pedagógusnak is!
Ezért jó, ha reggel 5 percben a szülő is megírja, hogy éjjel többször felébredt a gyermek, vagy reggel nem evett semmit – nem gondolom, hogy minden mozdulatát rögzíteni kellene, de egy hiperaktív gyermek esetében ezek igen fontos információk lehetnek!
Jövő héten letöltheted azokat a lapokat, melyeket én készítettem, és amelyek nagyon jól működtek már más családokban!
2. Rendszer az iskolai füzetek, könyvek, papírok között
A hiperaktív gyerekek káoszban élnek – nehezen tudják a teret, időt strukturálni maguk körül, ezért nagyon fontos, hogy extra segítséget kapjanak a dolgaik rendben tartásához! Ez nem azt jelenti, hogy mi pakoljuk be a táskájukba a tanszereket, sőőőt!! Kifejezetten fontos, hogy ezt ők maguk végezzék! Viszont közösen keressünk megoldásokat arra vonatkozólag, hogy minden dolguknak legyen konkrét helye, és tanítsuk meg neki azokat a trükköket, amelyek segítségére lesznek a pakolásnál.
Sajnos ez sem fog működni a szülő-pedagógus együttműködése nélkül! Fontos, hogy mindkét helyen ugyanazon elvek mentén segítsük a gyermeket a fejlődésben!
Erre is mutatok konkrét ötleteket 🙂
3. Rendszeres kommunikáció a szülők és a pedagógus között
Ma már mindenkinek drága az ideje, ezért ez egy kényes téma. Sokszor hallok szülőket panaszkodni, hogy a pedagógussal nem tudnak szót váltani, mert mindig rohank, és a telefonszámát nem adja ki az iskola. Máskor tanító nénik mesélik, hogy vannak szülők, akik sem fogadóórára, sem szülői értekezletre nem jönnek el, pedig gond van a gyermekükkel.
Hát nehéz ebben igazságot tenni!
Azonban ha a pedagógus és a szülő is elmondja, hogy mikor és milyen módon szeretne kommunikálni a másik féllel, az sokat lendíthet a közös ügyön!
Te melyik eszközt kedveled? Telefon? Email? Személyes találkozás? Más?
Mikor érsz rá leginkább? Reggel? Délelőtt? Délután? Este?
Tiszteljük egymás idejét, és máris hatékonyabb lesz a kommunikációnk!
4. Étkezési és ivási igények respektálása
A hiperaktív gyerekek anyagcseréje is gyorsabb, így hamarabb megéheznek, mint a társaik. Néha szükség lehet arra, hogy akár tanórán is bekapjanak néhány falatot, vagy igyanak pár korty vizet.
Sok szülő speciális diétát is kipróbál a gyermeke állapotának javítása érdekében, vagy tartósan alkalmazza is ezeket az elveket – ilyenkor teljesen felesleges, hogy a pedagógus elbizonytalanítsa, inkább partnerként támogassa a gyerkőc diétáját! Azonban az sem szükséges, hogy ő presszúrázza a szülőket a diéta irányába.
Ez felettébb kényes téma, ennek eldöntését a legjobb a szülőkre bízni!
Nyilván extrém helyzetekben más a helyzet, de ez ritkán fordul elő.
5. Speciális eszközök biztosítása
E tekintetben a pedagógusnak lehet több ötlete, mellyel a tanórán segíti a gyerkőcöt, illetve az otthoni tanuláshoz, leckeíráshoz adhat tippeket.
A tanulmányi eredmény nagymértékben javulhat, ha ezeket az eszközöket használja a gyermek az iskolában és otthon is!
A jövő hét folyamán számos eszközt fogok bemutatni, ami hatékony segítséget jelent a gyerekek számára!
5+1 Megfelelő alvásidő
Nos, ez ismét főként szülői kompetencia, de alsóbb osztályokban nem árt, ha a pedagógus is nyitott erre a kérdésre, és igyekszik időt, helyet biztosítani a pihenésre!
Tudom, hogy a magyar osztálytermek legtöbbször alkalmatlanok arra, hogy a gyerekek délután lepihenjenek, de azért ha nagyon szeretnénk, meg tudjuk oldani egy csendes sarok kialakítását matraccal, párnákkal.
Lehet ott olvasni, vagy szundikálni is…
De a fő alvásidő természetesen az éjszaka, amikor a gyermekek otthon vannak. Nagyon fontos, hogy a gyerkőc időben ágyba kerüljön, ne szűrődjön be a tévé fénye és hangja!
A szobában ne legyen túl meleg, és legyen kényelmes matraca a gyermeknek!
Ha mindezek ellenére is nehezen alszik el a gyerkőc, vagy sokszor ébred fel éjjel, mindenképpen érdemes alvásspecialistához fordulnunk!
Ha szeretnél további hasznos, letölthető anyagokat kapni a témában, akkor iratkozz fel a hírlevélre, és jövő héten érkezik is a letölthető segítség!
Addig pedig ajánlom a DÜH-ről szóló játéksorozatot, hiszen sajnos az ADHD-s gyerekek éltalában az érzéseiket is nehezen ismerik fel, illetve nehezen uralkodnak ezeken!
Uralkodj magadon! (társasjáték)
A Gyereketető oldal már nem frissül, az új tartalmakat a Skillo.hu oldalon éred el. A Gyereketető oldal korábban ingyenes anyagait a Skillo Klubban találod meg, erről IDE KATTINTVA olvashatsz. A Skillo.hu oldalon továbbra is sokféle ingyen letölthető játékötletet osztok meg veled, ha szeretnéd ezeket megkapni, akkor itt megadhatod az adataidat, és fel tudsz iratkozni a Skillo leveleire!